O zaljubljenosti, ljubavi i tjelesnoj privlačnosti O zaljubljenosti, ljubavi i tjelesnoj privlačnosti
U mjesecu smo veljači kada se obilježava i Valentinovo – dan ljubavi i zaljubljenih. Ljubav je osjećaj koji nas prati od mladosti do starosti,... O zaljubljenosti, ljubavi i tjelesnoj privlačnosti

U mjesecu smo veljači kada se obilježava i Valentinovo – dan ljubavi i zaljubljenih. Ljubav je osjećaj koji nas prati od mladosti do starosti, nekima stvara probleme, nekima donosi ugodu, neki u ljubavi znaju uživati, a neki je svojim nepromišljenim ponašanjem uništavaju. Stoga ćemo u današnjoj emisiji „I to je život“ o zaljubljenosti, ljubavi i tjelesnoj privlačnosti  razgovarati sa dr. sc. Dašom Poredoš Lavor.

EMISIJA : I to je život

DATUM : 17.veljače 2017.godine

TEMA : O zaljubljenosti, ljubavi i tjelesnoj privlačnosti

Poštovane slušateljice i slušatelji Petrinjskog radija dobar dan i dobro došli u još jednu emisiju „I to je život“. U mjesecu smo veljači kada se obilježava i Valentinovo – dan ljubavi i zaljubljenih. Ljubav je osjećaj koji nas prati od mladosti do starosti, nekima stvara probleme, nekima donosi ugodu, neki u ljubavi znaju uživati, a neki je svojim nepromišljenim ponašanjem uništavaju. Stoga ćemo u današnjoj emisiji „I to je život“ o zaljubljenosti, ljubavi i tjelesnoj privlačnosti  razgovarati sa dr. sc. Dašom Poredoš Lavor.

Mario : Svaki odnos vjerojatno započinje fazom zaljubljenosti. Što je to zaljubljenost?

Daša: Zaljubljenost je faza intenzivnih osjećaja, koja obiluje idealizacijama partnera, kada smo spremni na razna žrtvovanja i ludosti, kada nastojimo pod svaku cijenu ugoditi našem partneru, osobno se pokazati u što boljem svjetlu …Zaljubljenost je osjećaj koji nas čini ovisnima o drugoj osobi. Kad smo zaljubljeni, imamo osjećaj da bismo i život dali za tu osobu. Međutim, mnogi kažu da toliko ludo vole svoju odabranicu da bi ubili tu istu osobu da ih prevari. U  toj “nesebičnoj” zaljubljenosti, ustvari smo vrlo sebični. U zaljubljenosti se često nečega odričemo – od svog slobodnog vremena do dostojanstva, pa često osjećaj radosti, manje ili više primijetio, izostaje. Isto tako, u fazi zaljubljenosti – ako ljubav nije uzvraćena – jako patimo i bolujemo, često mislimo da je tada kraj svijeta.

Mario: Pojasnite nam još malo na štose sve zaljubljenost reflektira? Kako se tada ponašamo, kakve su na misli i osjećaji?

Daša: MISLI – stalno mislimo na voljenu osobu (najčešće bez mogućnosti potpune kontrole), idealiziramo je i smatramo je savršenom/im. EMOCIJE – velike promjene raspoloženja (od euforije do depresije), velika želja i potreba da ljubav bude uzvraćena, intenzivno uzbuđenje, …, jaka seksualna privlčnost prema osobi u koju je zaljubljena; neka istraživanja pokazuju da je čak oko 90% naše zaljubljenosti  samo seksualna želja.PONAŠANJE – činimo razne usluge i ustupke, nastojimo što više biti u njezinoj blizini, koristimo sličan rječnik, slično se odjevamo, činimo ludosti da bi je/ga zadivili, privukli i osvojili.

Mario: Kako prijeći iz faze zaljubljenosti u fazu zrele ljubavi?

Daša: Priroda naše ljubavi s vremenom se mijenja. Ako smo uspješno preživjeli zaljubljenost, karakterističnu za početnu fazu odnosa, te i dalje ostali zajedno, zaljubljenost postupno prelazi u zrelu partnersku ljubav. Ova promjena događa se u razdoblju od 6 do 30 mjeseci (2,5 god.) od početka veze. Najvažnija je funkcija zaljubljenosti u stvaranju privrženosti i povezanosti nužne za postizanje više razine odnosa kao što je zrela ljubav. Kad faza zaljubljenosti prođe, većina nas otkrije da nam je zapravo potreban prijatelj – netko tko će se veseliti našim uspjesima, suosjećati u trenucima neuspjeha i razumjeti naše želje i interese   –   a to je upravo ono što nam pruža zrela partnerska ljubav.

Mario: Vole li muškarci i žene različito?

Daša: Žene vole jednakim intenzitetom svoje partnere kao i oni njih, žene pokazuju tendenciju većeg uvažavanja svojih muških partnera, i muškarci i žene doživljavaju ljubav na prvi pogled podjednako često (54% žena i 63% muškaraca vjeruju u ljubav na prvi pogled), žene se češće zaljubljuju i izjavljuju kako imaju vrlo intenzivne osjećaje (euforične su i vrištale bi od zaljubljenosti), žene su ranije nego muškarci spremne stupiti u brak, češće vole i kad im ljubav nije uzvraćena, žene su sklonije idealiziranju svog partnera, ženama je intimnost važnija nego muškarcima (žene više pričaju o sebi i svojim osjećajima, te se na taj način otvaraju ranije u odnosu), muškarci veći dio svoje potrebe za intimnošću zadovoljavaju samim fizičkim prisustvom (bez intimnih čavrljanja), strah od intimnosti podjednako je prisutan  kod žena i muškaraca, muškarci smatraju da su aktivnosti (oprati suđe, odvesti dijete u školu i sl.) puno važnije od izražavanja osjećaja (poljubiti partnera) – žene misle suprotno, za žene bliskost podrazumijeva razgovor, a za muškarce to znači zajedničke aktivnosti , ženama je jako važna partnerova vjernost i sposobnost da se materijalno brine za obitelj, muškarcima je bitna partnericina seksualnost i sposobnost da se brine za obitelj, žene se češće žale zbog međusobnih odnosa i različitih problema; muškarci su skloniji reći „sve je u redu“, žene su nešto sklonije rješavanju sukoba, a muškarci ih žele češće izbjeći.

Mario: Recite nam nešto o tjelesnoj privlačnosti?

Daša: Pokušajte se sjetiti što vas je prvo privuklo osobi koja je trenutno vaš  najbolji prijatelj ili partner –  je li to bila neka osobina njegove ličnosti (smisao za humor, inteligencija) ili je to bio izgled? Ukoliko ste naveli neku osobinu ličnosti, a ne izgled – onda ili malo zaobilazite istinu ili definitivno niste prosječni. Naime istraživanja pokazuju da kod većine ljudi odlučujuću ulogu u tome hoće li im se netko svidjeti – igra tjelesna privlačnost. Možda vam se čini da to nije pravedno, ali pravedno ili ne-izgleda da je tako. Tjelesna privlačnost je vrlo važna, pogotovo kod prvog dojma, kada imamo vrlo malo drugih informacija o osobi koju smo trenutak prije upoznali. Srećom ili nesrećom (kako za koga), kako o osobi doznajemo više informacija važnost tjelesne privlačnosti postupno slabi.

Mario: Što nas toliko privlači lijepim ljudima?

Daša: Većina istraživanja pokazuje da smo ljepotu skloni povezivati s drugim pozitivnim osobinama ličnosti. Tako se fizički privlačne osobe opažaju kao snažnije, senzibilnije, društvenije, dostojanstvenije, zanimljivije i seksualno otvorenije – od osoba koje su po izgledu prosječne. Misli se da su privlačni ljudi uspješniji na poslu i u braku, te da vode sretniji i ispunjeniji život od ostalih prosječno izgledajućih ljudi. Odakle potječe ovakvo mišljenje? Većina ljudi, naime, vjeruje kako nije fair vrednovati osobu na temelju nečega nad čim ona nema nikakvu kontrolu, kao što je slučaj s ljepotom. Zbog toga pripisuju lijepoj osobi i druge pozitivne karakteristike i tako smanjuju osjećaj da rade nešto što nije fair. Dakako, ovo se samo odnosi na prirodnu ljepotu – ako itko još zna što je to. Međutim, ljepota je u današnjim uvjetima nešto nad čim čovjek, žena osobito, želi i može imati kontrolu. Da nije tako kozmetičari, frizeri, plastični kirurzi, modni dizajneri…svi bi ostali bez posla. Zato, ako je netko lijep, pa bio on i sam zaslužan za to, on je i marljiv (bogme ima dosta posla s šminkanjem), uporan (svaki dan sve više), pedantan, stalo mu je da na druge ostavi dobar dojam itd. Osim što privlačnim ljudima pripisujemo i druge pozitivne osobine, mi također mislimo pozitivno i o osobama koje su s njima blisko povezane. Ako muškarac izlazi sa izuzetno lijepom ženom, pretpostavljamo da mora biti poseban. Na kraju krajeva ona je mogla izabrati koga god je htjela. Dakle jedan od razloga zašto se želimo družiti sa privlačnim ljudima jest i to što druženje s njima poboljšava naš socijalni status. Pritom je muškarcima ljepota žene važnija, nego obratno. Ženama je ekonomski status muškarca s kojim su vezi jednako važan, ako ne i važniji faktor.

Mario: Ima li ljepota istu važnost za žene i muškarce?

Daša: Možda zvuči pomalo prosto, no prilično je dokaza za tvrdnju da, koliko smo i kome smo privlačni, u velikoj mjeri ovisi o tome koliko mislimo da možemo ponuditi na tržištu i koliko mislimo da time možemo kupiti. Kao opći princip, vrijedi da se cijena žene temelji na njezinu izgledu, a cijena muškarca na njegovu uspjehu. Ne mora nam se to sviđati, ali to je dokumentirano. Tako je u jednom istraživanju procijenjena privlačnost 1400 maturanata – prema fotografijama iz školskog godišnjaka. Potražili su ih nakon 15 godina i snizili stupanj njihova obrazovanja, profesionalni status i visinu primanja. Najzgodnije su djevojke u većini slučajeva bile udane za bogate, visokoobrazovane muškarce.  Zanimljivo, za muškarce se pokazalo obratno: najmanji privlačni imali su najviše škole i najviši profesionalni status.

Mario: Podijelite s nama još neke zanimljive podatke.

Daša: U jednom drugom istraživanju – studentice su bile potajno ocijenjene s obzirom na svoju privlačnost. Tada su od njih tražili da popune upitnik o tome kakav bi muškarac kod njih došao u obzir za hodanje. Profesija muškarca pokazala se jako važnim sastojkom njihove privlačnosti. Muškarci prestižnih profesija (liječnici, odvjetnici) poželjniji su kandidati za doslovno sve žene. S druge strane, muškarci neatraktivnih profesija (vratari, krčmari, vozači) od većine su žena procijenjeni kao teško prihvatljivi za izlazak. Razlika između više i manje atraktivnih žena pojavila se pri procjeni muškarca sa profesijama osrednjeg statusa (električar, računovođa, vodoinstalater): atraktivne ih žene nisu smatrale poželjnim pratiocima, dok su one manje atraktivne procijenile kako bi (i) oni mogli doći u obzir. Tu na djelu vidimo pravu tržnicu. Muškarci višeg statusa su poželjniji. No koliko su zapravo poželjni ovisi o ženinu osjećaju vlastite vrijednosti. Privlačne žene nisu previše zainteresirane za one osrednje statusne tipove, jer očito misle kako same vrijede više. One manje atraktivne zadovoljne su i osrednjima jer su oni u okviru njihovog platnog razreda.

Mario: I što bi mogli reći na kraju?

Daša: Srećom za sve nas što se ne uklapamo u propisane standarde ljepote (ono 90-60-90), još je važnih faktora koji dolaze do izražaja u međusobnoj privlačnosti- a  koji, nakon što osobu upoznamo, postaju čak i važniji od same ljepote.  Inteligencija i znanje: više nas privlače pametni ljudi i ljudi koji nešto znaju, nego neznalice i bedaci. A među ovim pametnima više će nam se dopasti oni koji ponekad pogriješe, tj. ne prave se savršenima. Profesionalni status: kad su sve druge stvari iste, više će nas privući osoba atraktivnijeg zanimanja, recimo- pilot, liječnik ili odvjetnica, nego monter centralnog grijanja. Uz profesionalni status vezana, iako ne nužno, je i debljina novčanika, ili bolje rečeno debljina smotanog svežnja novca što ga se u pravom trenutku vadi iz džepa. Vještine slušanja i socijalne vještine općenito: dojam da nas ljudi slušaju, da nas prihvaćaju kao osobu i da su spremni s nama podijeliti svoje stavove i probleme, također utječu na to koliko ćemo osobu procijeniti privlačnom. Urednost: ni najveći ljepotan neće imati šanse osjeti li se na tri metra udaljenosti kako se kupa samo subotom. A nije nedjelja. Dakle, ako nismo lijepi, puno je toga što može još pridonijeti našoj privlačnosti, a na što vjerojatno imamo više utjecaja, Ako baš niste bogati i slavni, bacite se na socijalne vještine i druga znanja.

Poštovane slušateljice i slušatelji Petrinjskog radija bila je ovo još jedna emisija „I to je život“. Mi smo ponovno zajedno za sedam dana na istom mjestu i u isto vrijeme, do tada, ostanite i dalje uz Petrinjski radio. Srdačan pozdrav.

Komentari

Mario Gršić Direktor / Novinar / Voditelj

Svoj put na Petrinjskom radiju započinje kao student, a nakon pet godina dobiva priliku za zaposlenje. Osim što ga možete čuti u radijskom eteru, ponekad vidjeti i na novinarskom terenu, uređuje još glazbenu emisiju Slušaonica kao i emisiju o svakodnevnim životnim pričama I to je život. Od 2016.godine postaje direktor Petrinjskog radija.