Gradska limena glazba upisala Petrinju na svjetsku glazbenu kartu Gradska limena glazba upisala Petrinju na svjetsku glazbenu kartu
PETRINJA – Hrvatskom premijerom djela „Menu“ španjolskog skladatelja Carlosa Pellicera, Gradska limena glazba Petrinja pod vodstvom maestra Josipa Kapovića upisala je svoj grad (i... Gradska limena glazba upisala Petrinju na svjetsku glazbenu kartu

PETRINJA – Hrvatskom premijerom djela „Menu“ španjolskog skladatelja Carlosa Pellicera, Gradska limena glazba Petrinja pod vodstvom maestra Josipa Kapovića upisala je svoj grad (i ne samo grad – nego kao jedini predstavnici iz Hrvatske i svoju zemlju) na svjetsku glazbenu kartu.

Uz 17 profesionalnih svjetskih orkestara, petrinjski GLG-ovci su braneći boje Hrvatske, sudjelovali u „lančanom“ projektu svjetskih premijera („premiere in chain“) Pellicerova novog djela. Projekt je to koji je osmislio sam skladatelj u želji da njegovo djelo, prije službenog izdavanja, premijerno bude izvedeno u različitim državama diljem svijeta, po principu : „jedna država – jedna premijera“.

„Ovaj koncert vrlo je specifičan i za naše podneblje i za sam rad i tradiciju GLG-a Petrinja. Osobno smatram da Gradska limena glazba u svojoj 210 godina dugoj povijesti nije izvodila ovakav težak program. Imamo i uvide u knjige koje je napisao dr. Ivica Golec. Po svim tim programima koji su se izvodili u dugoj tradiciji GLG-a, ovako težak program nikad nije izveden“, rekao je dirigent Josip Kapović, umjetnički voditelj Gradske limene glazbe Petrinja.

Kapović je i glavni „krivac“ za sudjelovanje petrinjskog GLG-a u ovom projektu.

„Tehnički, izvedbene mogućnosti naših glazbenika – većinom je to mlađa populacija, izrazito su velike. Tako da smo došli na ideju da bismo mogli napraviti jedan međunarodni projekt. Prekrasno je bilo to što je Carlos na svojoj Facebook stranici objavio zamisao svog projekta po kojem bi njegova skladba „Menu“ bila izvedena u svakom kraju svijeta, tako da ga svaka zemlja izvede jednom, odnosno da svaka zemlja ima svoju premijeru njegove skladbe do kraja ove godine, prije nego što njegov izdavač nizozemski Molenaar Edition pusti note u slobodnu prodaju. On je taj projekt nazvao „Chain“, odnosno „Lanac“ kojim bi, kroz izvedbu njegove skladbe, povezao cijelu planetu. Kad sam naišao na taj projekt, uputio sam mu dopis. Carlos je odgovorio vrlo brzo i poslao mi notni materijal na uvid. Obavio sam par razgovora sa svojom upravom. Njima se projekt jako svidio i odlučili smo se priključiti“.

Pellicerovu projektu pridružilo se 18 orkestara iz isto toliko zemalja: Norveške, Nizozemske, Portugala, SAD-a, Meksika, Njemačke, Francuske, Češke, Brazila, Italije, Tajvana, Poljske, Singapura, Velike Britanije, Japana, Belgije. Prva zemlja u kojoj je „Menu“ izveden 27.travnja ove godine bila je Španjolska. Hrvatsku je u ovom projektu predstavila upravo Gradska limena glazba Petrinja. Posebnost petrinjskog GLG-a u „Lancu“ Carlosa Pellicera leži u činjenici da ovaj orkestar, za razliku od ostalih 17, čine glazbenici amateri.

„Pellicer je napravio jedan jako simpatičan video o svim orkestrima iz svih zemalja uključenih u projekt. Kad smo pogledali taj video, zaključili smo da smo mi jedini, idemo tako reći, amaterski orkestar, iako su naša djeca polaznici glazbene škole. Međutim, drugi orkestri koji su radili te premijere su uglavnom profesionalni – primjerice u Nizozemskoj je to izveo njihov glavni vojni orkestar, u Češkoj glavni orkestar njihove policije, u Njemačkoj njihov vojni orkestar. To su sve orkestri na visokoj razini sviranja, ljudi kojima je to profesija, tu nema djece, to je profesionalni pristup. Tako da je za mene bio veliki izazov s našom djecom ući u nešto takvo. Slikovito rečeno, za ilustraciju težine skladbe, to vam je kao da očekujete da naš lokalni nogometni klub igra protiv Real Madrida. Oni su u početku bili malo prestrašeni i skeptični, no kako je vrijeme odmicalo vidjeli smo da to i nije tako strašno. Mislim da sam čak u startu malo podcijenio orkestar. Već nakon dvije, tri probe u rujnu, zaključio sam da ćemo mi to do prosinca sigurno napraviti“, ispričao je maestro Kapović.

I napravili su. I zvučali su zaista moćno.

Koncert su otvorili skladbom „Earthdance“ američkog skladatelja Michaela Sweeneya. U nastavku, pred petrinjskom publikom koja ih vjerno prati, po prvi put su izveli skladbu „Raposdia Croatica“ Josipa Magdića s kojom su ove godine nastupili u Novom Vinodolskom na 31. susretu puhačkih orkestara Hrvatske u organizaciji Hrvatskog sabora kulture. Tamo su osvojili Zlatnu plaketu s pohvalom (cum laude) i ukupno prvo mjesto u C kategoriji koncertnog programa te nagradu Hrvatskog društva skladatelja za najbolju izvedbu hrvatskog djela, upravo za izvedbu Magdićeve „Rapsodie Croatice“.

Uslijedio je nakon toga i očekivani Pellicerov „Menu“.

„Menu“ je simpatičan naziv ove kompozicije koja ima tri stavka. Prvi stavak je „Aperitiv“, drugi stavak je „Glavno jelo“ odnosno „Specijalitet šefa kuhinje“, a treći je desert koji se zove „American pie“, odnosno „Američka pita“. Skladba nema nikakve konkretne poveznice s restoranskim menijem, ali ima u svojim različitim melodijskim i ritmičkim figurama. Prvi stavak je dosta ritmičan, vrlo energičan, britak, kao kada dođete u restoran pa vas pitaju što ćete za aperitiv. Nakon toga se pojavljuje drugi stavak „Specijalitet glavnog šefa kuhinje“ i to je uvijek neko iznenađenje kada vam kažu da je šef kuhinje majstor svoga posla pa ne znate što očekujete, ali će sigurno biti dobro. Tako i ovdje ima raznih trenutaka koji se stvarno mogu protumačiti kao glavno jelo koje prolazi kroz svoj proces stvaranja. Tako zvuči i taj drugi stavak, vrlo zanimljiv i vrlo izazovan za glazbenike. Taj drugi stavak je najteži. Na kraju, treći stavak je vrlo povezan s prvim, jer ima elemenata iz prvog stavka ali u nekim trenutcima s izmijenjenim ritmičkim figurama. Vrlo zanimljiva kompozicija, vrlo izazovna“, dočarao je Kapović skladbu publici.

Otkrio je još jedan detalj:

„Carlos Pellicer, španjolski kompozitor rođen 1977. vrlo je aktualan u svijetu puhača, skladatelj koji će u budućnosti imati puno toga za reći. Njegova izdavačka kuća sponzorirala je ovaj njegov projekt. Mi smo iz Nizozemske dobili gratis notne materijale. Zanimljiva činjenica je to što je na samoj partituri skladbe kao i na svakoj dionici svakog instrumenta tiskano da je to primjerak za Gradsku limenu glazbu Petrinja. Te note će biti jedan dio povijesti koji sadašnja generacija ostavlja budućim generacijama. Nama je drago da smo dio te svjetske priče. Uvijek je lijepo kad netko iz Petrinje, bilo orkestar, folklor, zbor ili plesači odu negdje van, ali dovesti svijet u Petrinju to je druga priča. Mislim da smo napravili veliki, jedan vrlo bitan korak“, rekao je Kapović.

GLG je koncert završio skladbom Thomasa Dossa „Of Castles and Legends“.

Mala dvorana Hrvatskog doma Petrinja bila je dupkom puna. Maestro Kapović „preduhitrio“ je pitanje zašto ne Velika dvorana, objasnivši kako je akustika Male dvorane za ovakav koncert puno bolja, a i publika je bliže orkestru pa ima i potpuniji doživljaj muziciranja. A što publika misli o njihovu muziciranju, pokazala je vraćajući ih dugotrajnim pljeskom na bis.

„Oduševili su nas. Ja sam zbog njih došla iz Zagreba, jer moj nećak svira u GLG-u. Predivni su“, bio je jedan od komentara nakon koncerta.

„Redovno idem na njihove koncerte. Svaki put su sve bolji i bolji“, rekla nam je još jedna vjerna posjetiteljica koncerata GLG-a.

Umoran, ali zadovoljan bio je i Tomislav Komes koji se sinoć našao u dvostrukoj ulozi – člana orkestra i predsjednika GLG-a Petrinja :

„Dojam je izvrstan. Reakcija publike govori dovoljno. Puno smo se trudili, ali mislim da je sad i vidljivo što smo to radili sve ovo vrijeme. Program je doista zahtjevan. Mi smo amateri, radimo dva, tri puta tjedno na probama, poslije posla, poslije škole. Dolazimo umorni, nervozni, ali glazba je nešto što vas podiže, a kad čujete ovakvu reakciju publike, nije vam žao ni sekunde uloženog truda“, kaže Komes.

Predaha za petrinjske GLG-ovce nema. Već u ovom mjesecu čeka ih tradicionalni „Blagdanski koncert GLG-a i gostiju“ koji će u Velikoj dvorani Hrvatskog doma Petrinja održati 28. prosinca s početkom u 20 sati. Sljedeće godine čeka ih i nastup u KD „Vatroslava Lisinskog“ u Zagrebu, na koncertu koji organizira Hrvatski sabor kulture. U rujnu iduće godine putuju i na međunarodni festival u mađarskom Pečuhu. Uz sve to, čeka ih i obilježavanje važne i vrijedne obljetnice – 210 godina postojanja i rada Gradske limene glazbe Petrinja.

Kad se sve zbroji, gotovo nevjerojatno zvuči činjenica da se ovo najstarije petrinjsko amatersko društvo koje je nanizalo brojne uspjehe, već godinama bezuspješno bori za bolji i veći prostor za rad. Trenutno, probe održavaju u zgradi u Turkulinovoj ulici u prostoru od samo 23 kvadrata u kojem ne mogu odložiti ni sve instrumente.

Ime Petrinje pronose diljem Hrvatske već više od dva stoljeća. Sinoćnjim koncertom upisali su svoj grad i na svjetsku glazbenu kartu. Nije li vrijeme da konačno dobiju pristojan krov nad glavom? Barem za svoj 210. rođendan.

Komentari

Slađana Marković Novinar

Osvježenje Petrinjskog radija od srpnja 2016.godine. Dugogodišnja novinarka i radijska voditeljica s bogatim iskustvom u ovom poslu, što potvrđuju i brojne nagrade struke. Osim što je u novoj redakciji zadužena za novinarski dio posla, uskoro će slušatelji Petrinjskog radija moći uživati i u njezinom glasu u našem radijskom eteru.