Share on facebook
Share on twitter
posaouniverzalna

I to je život o prilagodbi živonih uvjeta i navika

U današnjoj emisiji „I to je život“ Petrinjskog radija s našom stalnom suradnicom dr. sc. Dašom Poredoš Lavor razgovarat ćemo o nekim jednostavnim svima nam dostupnim postupcima koji nam mogu pomoći u prilagodbi životnih uvjeta i navika na novonastale okolnosti življenja. Isto tako ovom tematskom emisijom dajemo doprinos provođenju projekta Međugeneracijski dijalog – put primarne prevencije nasilja u obitelji i društvu koji je financiran sredstvima Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku – a provodi se u vidu medijske kampanje u svrhu prevencija nasilja svih uzročnosti pri čemu je Petrinjski radio podržavatelj i medijski pokrovitelj opisanih aktivnosti.

EMISIJA : I to je život

DATUM : 08.svibnja 2020.godine

TEMA : Prilagodba životnih uvjeta i navika

Poštovane slušateljice i slušatelji Petrinjskog radija dobar dan i dobro došli u još jednu emisiju “I to je život”. U današnjoj emisiji „I to je život“ Petrinjskog radija s našom stalnom suradnicom dr. sc. Dašom Poredoš Lavor razgovarat ćemo o nekim jednostavnim svima nam dostupnim postupcima koji nam mogu pomoći u prilagodbi životnih uvjeta i navika na novonastale okolnosti življenja. Isto tako ovom tematskom emisijom dajemo doprinos provođenju projekta Međugeneracijski dijalog – put primarne prevencije nasilja u obitelji i društvu koji je financiran sredstvima Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku – a provodi se u vidu medijske kampanje u svrhu prevencija nasilja svih uzročnosti pri čemu je Petrinjski radio podržavatelj i medijski pokrovitelj opisanih aktivnosti.

Mario: Više nego ikada – sada u vrijem krize, čujemo za pojam rad od kuće. Pokušajmo vidjeti koje nam prednosti i moguća ograničenja donosi ovaj pojam.

Daša: Krenimo malo šire u razgovor o ovom pojmu. U prijelaznim razdobljima odnosno u proljeće i jesen može se najviše uštedjeti energije jer se pri višoj dnevnoj temperaturi trošila mogu potpuno isključiti ili staviti u režim slabijeg temperiranja. Većina zemalja Europske unije, zbog epidemioloških restriktivnih mjera koje su na snazi, pokušava za što više zaposlenih organizirati rad od kuće. Službenih podataka o tome koliko trenutačno ljudi radi od kuće, zasad nema, no prema Bloombergovoj analizi, Europa nije bila dovoljno spremna za brzo prebacivanje zaposlenih na rad od kuće. Argumentirali su to statistikama prema kojima 6 od 10 zaposlenika iz zemalja Europske unije u 2018. godini nije imalo mogućnost rada od kuće. Primjerice, čak 67 % zaposlenog stanovništva u Italiji, koja se suočila s teškom bitkom protiv pandemije koronavirusa, nikad nije imalo prilike raditi od kuće, niti su imali pristup super brzom internetu. No, europske kompanije s više od deset zaposlenika, a takvih je u EU 90%, silom su se prilika morale brzo snaći. Prema statistikama, prije izbijanja pandemije 2/3 tvrtki registriranih u EU, svojim su zaposlenicima dale mobitel, laptop ili tablet, pa su im omogućena osnovna sredstva za rad od kuće.

U samo nekoliko dana zaposleni građani Europske unije, pa tako i Hrvatske, kojima opis posla dozvoljava rad od kuće, brzo su se prebacili na takvu varijantu poslovanja, ali da budemo produktivni i da uštedimo energiju u ovim izvanrednim uvjetima, potrebno je napraviti nekoliko vrlo važnih stvari.

Mario: Može li sada i koji savjet kako uštediti energiju?

Daša:

  1. Smanjite broj rasvjetnih tijela u kući ili stanu prije nego li krenete u zamjenu klasičnih žarulja štednima, razmislite o broju žarulja koje trenutačno koristite i možete li smanjenjem tog broja uštedjeti. Često upotrebljavamo puno više svjetla nego što nam uistinu treba. Popularne LED-žarulje koriste deset puta manje energije, a traju i do 50 puta dulje od klasičnih žarulja, no doduše, nešto su skuplje od klasičnih, ali ako razmišljate dugoročnije, ta će vam se investicija ipak isplatiti.
  2. Iskoristite prirodno svjetlo kad god je moguće, koristite prirodno dnevno svjetlo. Pobrinite se i da redovito gasite svjetla koja vam ne trebaju – čak i kratko gašenje svjetla troši manje energije, a razliku biste mogli primijetiti već na sljedećem računu.
  3. Ušteda energije u proljeće – dok radite kod kuće nemojte zaboraviti i na uštedu energije na koju treba paziti, ne samo zimi kad je za uštedu dovoljno smanjiti termostat za jedan stupanj da biste uštedjeli 5 % energije, već i u proljeće i ljeto treba pripaziti na temperature u domu odnosno vašem privremenom uredu kod kuće. U prijelaznim razdobljima odnosno u proljeće i jesen može se najviše uštedjeti energije jer se pri višoj dnevnoj temperaturi trošila mogu potpuno isključiti ili staviti u režim slabijeg temperiranja.
  4. Osigurajte protok svježeg zraka – u proljeće često provjetravajte dom radi prirodnog učinka hlađenja. Otvorite prozore u večernjim satima kako bi popunili prostor hladnijim zrakom, a zatim ih zatvorite ujutro. Sve ovo stvar je navike i tu postoje značajne individualne razlike. Neki vole provjetriti u jutro, neki tokom cijelog dana s većim ili manjim razmacima – bitno je da osvježimo prostor.
  5. Neka vam kućne biljke budu saveznici – Vaše kućne biljke, posebno mesnate biljke suhih predjela u koje spadaju i kaktusi, bit će odlični pročišćivači zraka u vašem kućnom uredu, a to je potvrdila i NASA, koja je provela istraživanje i otkrila da te biljke mogu eliminirati do 87 % hlapivih organskih spojeva čestih sastojaka u bojama i lakovima. Iako djeluju sporije, one su prirodnije, jeftinije i učinkovitije od umjetnih pročišćivača zraka. Osim toga, kućne biljke popravljaju raspoloženje, poboljšavaju koncentraciju i pamćenje, te smanjuju stres. Držite ih u radnim sobama jer eliminiraju toksine poput formaldehida i benzena kojih ima i u tepisima, dimu cigareta, plastičnim vrećicama, knjigama i sl.

Mario: Što još može unaprijediti rad čovjeka?

Daša: Uz trikove za uštedu u vašem kućnom uredu, potrebno je napraviti i nekoliko bitnih stvari za što produktivniji rad od kuće. Predsjednici uprava velikih europskih kompanija savjetuju da prvo napravite improviziran raspored aktivnosti svih ukućana u domu. Jedan kutak ili soba trebali bi biti namijenjeni najmlađim članovima obitelji koji moraju ispunjavati školske obaveze, a drugi kutak ili soba trebali bi biti namijenjeni onima koji rade kod kuće, kako bi imali potreban mir dok obavljaju svakodnevne aktivnosti poput videokonferencijskih sastanaka. No, ako imate osjećaj da niste produktivni tijekom radnog vremena, bez imalo grižnje savjesti posvetite se djeci i ostalim ukućanima jer ćete biti ispunjeniji i sretniji, ali produktivniji kad se vratite poslovnim zadacima. Želja za zdravijim životom, posebno u ovo vrijeme kad je izuzetno važno čuvati svoje zdravlje, ali i svojih bližnjih, te briga za okoliš dovela je do toga da sve više razmišljamo o eko održivom uredu. U našem kućnom uredu trebalo bi pripaziti i na otpad. Jeste li znali da svaki zaposlenik po danu napravi oko kilogram smeća u uredu? Zato koristite reciklirane materijale, a bilo bi odlično i da u svom uredu kod kuće iskorištavate bilježnice i rokovnike do zadnje stranice, a sav korišteni papir, ako je moguće, koristite za pisanje bilješki. Ukoliko u kuhinji imate jednokratne (papirnate ili plastične) čaše, tanjure i pribor za jelo, što prije ih zamijenite s onima koji se mogu višekratno koristiti, a kad odlazite u kupovinu ne zaboravite ponijeti višekratnu torbu od pamuka. Kod rada od kuće vrlo je važno i odrediti tehnologiju, primjerice alate za prezentacije ili platforme za chat s kolegama, ali i pazite kod odabira pribor za rad koji ćete koristiti pri obavljaju posla. Ne zaboravite isključivati sve uređaje nakon što se završili s poslom. S obzirom na to da će vam u ovoj izvanrednoj situaciji najviše nedostajati timski rad, zadajte si svakodnevne timske aktivnosti uz koje će vaš rad biti kvalitetniji, a vi brži i produktivniji.

Mario: Jedan od načina borbe protiv korona virusa je i zdrava prehrana, međutim kako biti siguran da ne radimo još veću štetu našem tijelu i imuno-sustavu. Razgovarajmo sada malo i o ovoj temi.

Daša: Uz sva ograničenja u ponašanju i svakodnevnim aktivnostima, našem tijelu sve više nedostaje boravak na otvorenome i povratak u normalu. Osim mentalnog zdravlja koje najviše pati zbog samoizolacije i nedostatka društvenog kontakta, ne smijemo zapostaviti ni fizičko zdravlje, koje također prima udarce sa svih strana. Od nedostatka aktivnosti i dugotrajnih boravka u zatvorenim prostorima, do smanjenog unosa kvalitetnih namirnica uslijed ograničenja rada trgovina ili zanemarivanja zdrave prehrane. S povećanom konzumacijom gotovih jela, koje uglavnom sadrže višak masnoća, šećera i soli, naš imunitet slabi i ne može nas obraniti od zaraza i bolesti, a mi se osjećamo sve lošije i zapuštenije.

Mario: Što možemo učiniti?

Daša: Trebamo puno više obratiti pažnju na prehranu i uključiti namirnice koje volimo, koje se lako spremaju, a koje sadrže dobre nutritivne vrijednosti i vraćaju snagu našem organizmu. Uz zdravu prehranu i tjelovježbu kod kuće, osjećat ćete se bolje i lakše prebroditi ovo proljeće. Zdravi životni stil, briga o zdravlju uključuje puno toga, ali odmor, tjelovježba i zdrava prehrana su na prioritetnim mjestima. Ukoliko pružite tijelu sna, rekreacije i zdravu, nutritivnu prehranu, odmah će vam se promijeniti raspoloženje, imat ćete više volje za druge stvari i spremno ćete dočekati kraj izvanrednih mjera. Svaki djelić vašeg tijela biti će vam zahvalan na održavanju zdravih navika i zdrave prehrane. Ukratko, držite se ovih pravila: nemojte pušiti, jedite zdravu, raznovrsnu hranu, redovito vježbajte, održavajte primjerenu kilažu, konzumirajte alkohol u malim količinama, dobro spavajte, dobro termički obradite meso prije konzumacije, smanjite stres. Možda vam se ovi savjeti čine poznati, što i ne čudi, jer bi se ovoga uvijek trebali pridržavati, ali ovih dana to nikada nije bilo važnije, i zbog nas samih i zbog okoline. Pravilnom prehranom možemo ojačati tijelo i imuno-sustav, „oboružati“ se ključnim sastojcima za zdravi život i lakše boriti protiv svih bolesti.

Mario: I što reći na kraju …

Daša: Važno je prihvatiti okolnosti u kojima živimo, život prilagoditi postojećim mogućnostima i znati da će sve ovo proći … Očekuje se da iz ove krize izađemo emotivno snažniji, pametniji i duhom jači ljudi.

Poštovane slušateljice i slušatelji Petrinjskog radija bila je ovo još jedna emisija I to je život. Ponovno smo zajedno za sedam dana na istom mjestu i u isto vrijeme, do tada, srdačan pozdrav.

Mario Gršić

Mario Gršić

Svoj put na Petrinjskom radiju počinje 2009.godine kada prvotno započinje rad u ovom mediju putem Student servisa, a u stalni radni odnos primljen je 2014.godine. Od tada je osim u radijskom eteru i na novinarskim terenima te uređuje i vodi nekoliko emisija. Direktor Petrinjskog radija postaje 2016.godine.

NAJNOVIJE VIJESTI

X