Noć muzeja u Petrinji počela uz „Kromatske partiture“Vedrana Ružića Noć muzeja u Petrinji počela uz „Kromatske partiture“Vedrana Ružića
PETRINJA – U Noći muzeja koja je na poticaj Hrvatskog muzejskog društva u našoj zemlji obilježena po 14. put, ove je godine sudjelovao oko... Noć muzeja u Petrinji počela uz „Kromatske partiture“Vedrana Ružića

PETRINJA – U Noći muzeja koja je na poticaj Hrvatskog muzejskog društva u našoj zemlji obilježena po 14. put, ove je godine sudjelovao oko 130 gradova i općina. Pridružile su se i dvije lokacije u BiH. Svoja vrata posjetiteljima je tako ovog petka (1. veljače 2019.), od 18 do 1 sat iza ponoći otvorilo više od 250 muzeja i drugih baštinskih institucija. U obilježavanju Noći muzeja, čija je tema ove godine bila „Muzeji – inovacije i digitalna budućnost“, sudjelovala je i Petrinja, koja se ovoj manifestaciji redovno pridružuje već godinama.

„Partneri u ovogodišnjoj Noći muzeja su POU Hrvatskim dom Petrinja i Interpretacijski centar baštine Banovine. Program je zamišljen tako da se odvija na dvije lokacije, u dvije ustanove. U 18 sati smo u Galeriji „Krsto Hegedušić“ otvorili izložbu Vedrana Ružića „Kromatske partiture“, zatim je uslijedilo prikazivanje filma „Spiritual Market“ redatelja Ire Tomić i Johna Karduma, plus „live“ jazz izvedba „Ružić kvarteta“. U 20 sati se selimo u Interpretacijski centar gdje prezentiramo digitalizaciju Zavičajne zbirke obitelji Bešlić koja je ove godine prošla kao odobreni program Ministarstva kulture. U 20.30 ponovno prikazujemo film „Spiritual Market“, ali bez koncerta. Umjesto toga nam sam umjetnik Vedran Ružić zaustavlja dijelove filma i obraća pozornost na ono važno što je snimano, a film zapravo prati putovanje Marca Pola“, ispričala je Martina Mladenović, ravnateljica Interpretacijskog centra baštine Banovine.

Izložba „Kromatske partiture“ Vedrana Ružića otvorena u Galeriji Krsto Hegedušić, bila je „odgovor“ na prvi dio ovogodišnje teme Noći muzeja – onaj koji se odnosi na inovacije, jer riječ je o umjetniku koji na inovativan način spaja glazbu i vizualnu umjetnost.

„Htjeli smo da Petrinja ove godine dobije nešto novo, nešto što zaslužuje. Naravno da volimo pogledati i što drugi rade, a Vedran Ružić zanimljiv je i svestran mladi umjetnik. Pozvali smo ga i udružili snage da realiziramo njegovu izložbu i nastup u Petrinji. Ravnatelj Hrvatskog doma Milan Herceg nas je podržao i dao nam otvorene ruke. Svatko od nas je odradio svoj dio posla – mladi Dino Žilić je napravio svoj dio, ja svoj kao neki „kotačić“ koji je pokrenuo neke stvari, Goran Brebrić je napravio fantastičnu stvar s vanjskom projekcijom na zidu zgrade pored galerije. Vrijeme nas je poslužilo pa se nadam da smo sve to uspjeli pretvoriti u, ja se nadam, jedan jako dobar događaj kojim će Petrinjci biti zadovoljni i ponosni na svoju ustanovu u kulturi“, rekla je autorica izložbe Jasna Crnković.

Vedran Ružić, glazbenik i slikar rođen 1986. godine u Rijeci (živi u Matuljima i Opatiji) svestran je, reklo bi se „renesansni“ mladi čovjek. Završio je srednju elektrotehničku školu, nakon čega je stekao i diplomu Hotelijerskog fakulteta u Opatiji. Kad je, kako sam kaže, da udovolji roditeljima, kao poslušan sin stekao „pravo zanimanje“, odlučio se posvetiti onome što oduvijek voli – slikarstvu i glazbi kojom se počeo baviti još u srednjoj školi kada je potpuno samouok naučio svirati bas gitaru. Upisuje potom Konzervatorij jazz glazbe u Klagenfurtu koji pohađa godinu dana. Tada počinje svirati i kontrabas, a samo tri godine kasnije (2012.) dobiva i nagradu za najboljeg jazz basista i kontrabasista. Niz godina svira u različitim jazz i pop projektima te surađuje s brojnim glazbenicima – Markom Toljom, Elvisom Stanićem, Tamarom Obrovac, Radojkom Šverko … Ne zaboravlja ni slikarstvo, svoju dječačku ljubav, pa stječe i diplomu Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci. U svom umjetničkom djelovanju danas spaja glazbu, slikarstvo, kiparstvo, art film… Petrinjskoj publici sinoć se predstavio prvi put.

„Ono čemu se veselim je da sam napokon u Petrinji, u ovoj predivnoj galeriji „Krsto Hegedušić“ i drago mi je da se uspjelo sve izdogovarati, da se predstavi moj cjelokupan rad, što od slikarskog, skulpturalnog rada, pa sve do glazbenog, koncertnog. Velika je čast kad te ne pozovu da prikažeš samo ovaj ili onaj dio sebe i svog rada, nego kad te pozovu da prikažeš sve. To je baš lijepo, sretan sam zbog toga i hvala svima što su došli“, rekao je Ružić na otvaranju izložbe.

Slikarstvo i glazba za Ružića su neodvojivi . „Dok slikam vidim glazbu, dok sviram čujem boje“, njegova je krilatica.

„Dok slikam imam tendenciju zamišljanja glazbe, nekakvog stvaranja zvuka od boja, tako je nekako nastala i ona rečenica „nastojim čuti boje, nastojim vidjeti zvuk“. Puno slikara i drugih glazbenika, ne samo slikara, nego i drugih umjetnika nastoji imati tu jednu tendenciju zamjene osjetila, odnosno povezivanja više umjetnosti. Meni je to nekako cilj. Prva ljubav bila je slikarstvo, potom glazba, pa je onda glazba dugo bila u prvom planu. Sad je nekako i jedno i drugo, što mi je „ful“ drago. Kao da imam dvoje djece“, kaže Ružić kroz smijeh.

Slikarstvom se ozbiljnije počeo baviti 2010. godine serijom slika „Galije i jedrenjaci“. Nakon kratke stvaralačke krize tijekom zime 2013. godine, u hladnom stanu na Voloskom, nastaje prva slika mačke, koje su njegova trajna inspiracija, a mjesta su našle i u dvjema slikovnicama koje je objavio – „Mačak iz Voloskega“ i „Morčić“. Dio njegova opusa je i serija ženskih aktova „Nudine“. „Koncertualna umjetnost“ recentna je serija slika koju karakteriziraju elementi improvizacije kroz koje nastoji povezati glazbu i slikarstvo.

„To je ime nastalo za vrijeme studija na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci kad sam čuo te neke pojmove – konceptualizam, odnosno baziranje nekakvih umjetnosti na ideji, a ovo je neka ideja, odnosno povezivanje slikarstva i glazbe, pa mi se to „koncertualno“ umjesto „konceptualno“ nekako učinilo zgodnim. Možda nekima zvuči zbunjujuće, ali meni je to baš „fora“.

Neke od Ružićevih slika nastajale su tijekom koncerata.

„Doduše jedna slika. Bilo ih je nekoliko, ali sva sreća da se i prodalo, tako da je ostala samo jedna ta slika koja je tu na izložbi. Znači, sviram koncert i u jednom trenutku kažem ostatku ekipe da nastavi svirati, a ja se brzo uhvatim kista i slikam tu neku ekspresiju glazbe, kako vidim kroz boje. To rijetko napravim, jer za to treba i koncentracija i energija i onda odmah nastavim dalje svirati, tako da je to jedan proces“.

Osim slikarskih i kiparskih radova, Ružić je petrinjskoj publici predstavio i svoj glazbeni projekt „Spiritual Market“. Nakon prvog autorskog jazz albuma „Night Speaking“, objavljenog 2015., sljedeće godine uslijedio je projekt „Spiritual Market“ koji objedinjuje jazz glazbu i art film. Za ovaj projekt osvojio je nagradu Porin za najbolji jazz album, te nominaciju u kategoriji za najbolju jazz skladbu. (Ružić se u filmu okušao u ulozi performera – glumca te koscenarista).

„Večeras je u Noći muzeja u Petrinji koncert „Spiritual Market“, projekta koji paralelno prati art film koji sam radio s dvoje redatelja Irom Tomić i Johnom Kardumom. Dok sviramo koncert, puštamo art film koji nam dirigira kako morao svirati kao jedna cjelina.U gornjem dijelu galerije će biti izložba radova pod nazivom „Kromatske partiture“. To su slikarski radovi inspirirani glazbom te nekoliko skulptura koje su se lijepo uklopile u prostor i mislim da je ovaj prostor savršen za takvo nešto“, rekao je Vedran Ružić čija se izložba u petrinjskoj galeriji može pogledati do 23. veljače ove godine.

Poziv posjetiteljima da u Noći muzeja posjete galerijski prostor, bila je sinoć i video projekcija koja se „vrtjela“ na vanjskom zidu zgrade uz galeriju. Projekciju je pripremio Goran Brebrić.

„Htjeli smo u Petrinju vratiti taj jedan urbani „štih“, kakav je imala prije. Odlučili smo na veliki zid projicirati, da ljudi vide izdaleka što se događa u Petrinji, da i Petrinja ima Noć muzeja. Na zidu su se „vrtili“ Vedranovi radovi, koje sam ja recimo malo „obradio“ u videu, gdje su se te njegove slike rotirale pod određenim kutovima kako bi ljudima privukle pažnju. Kad je slika statična, onda svi gledaju ravno, a čim je nešto „ukoso“, izmjenjuje se, onda je efektnije, dinmičnije i „zapne“ za oko. Ponavljam, htjeli smo Petrinji vratiti taj jedan urbani štih koji zaslužuje i danas nam je u tome pomogao Vedran Ružić“, kaže Brebrić, inače tehnička potpora brojnim kulturnim manifestacijama u Petrinji.

Sinoćnje obilježavanje Noći muzeja,u nastavku večeri “preselilo“ se u Interpretacijski centar baštine Banovine.

 

 

Komentari

Slađana Marković Novinar

Osvježenje Petrinjskog radija od srpnja 2016.godine. Dugogodišnja novinarka i radijska voditeljica s bogatim iskustvom u ovom poslu, što potvrđuju i brojne nagrade struke. Osim što je u novoj redakciji zadužena za novinarski dio posla, uskoro će slušatelji Petrinjskog radija moći uživati i u njezinom glasu u našem radijskom eteru.