Od sutra u primijeni novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama, uvedene strože kazne Od sutra u primijeni novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama, uvedene strože kazne
Od 1.kolovoza ove godine na snagu stupa novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama o čemu su na konferenciji za novinare u sjedištu Policijske... Od sutra u primijeni novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama, uvedene strože kazne

Od 1.kolovoza ove godine na snagu stupa novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama o čemu su na konferenciji za novinare u sjedištu Policijske uprave sisačko-moslavačke govorili Marijan Brnad, voditelj Službe policije i Ivica Solomun, voditelj Odjela za sigurnost cestovnog prometa. Brnad je istaknuo kako su najznačajnije izmjene učinjene po pitanju visine kazni za osam najtežih prekršaja koji su i najčešći uzroci prometnih nesreća.

„To su prekoračenja dozvoljene brzine kretanja u naselju za više od 50 kilometara na sat, vožnja u suprotnom ili zabranjenom smjeru na autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila, namjerni prolazak kroz crveno svjetlo. To je novi prekršaj koji do sada nije postojao. To je prolazak kroz crveno svjetlo bez smanjenja brzine, povećanjem brzine ili prolazak kroz više crvenih svjetala gdje se predviđa veće kažnjavanje. Tu su još odbijanje podvrgavanju ispitivanja radi provjere da li u organizmu ima alkohola ili droga, vožnja pod utjecajem alkohola iznad 1,5 grama po kilogramu i vožnja pod utjecajem droga, upravljanje vozilom prije stjecanja prava, upravljanje vozilom dok je vozačka dozvola ukinuta zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova, upravljanje vozilom dok ej vozačka dozvola oduzeta, dok je vozač isključen iz prometa ili mu je izrečena mjera privremenog oduzimanja vozačke dozvole ili zaštitna mjera“, pojasnio je Brnad.

Upravo za te prekršaje propisano je povećanje novčanih kaznih s pet tisuća do 15 tisuća kuna na 10 tisuća do 20 tisuća kuna, kao i propisivanje obligatornih zaštitnih mjera, odnosno zabrana upravljanja motornim vozilom od najmanje šest mjeseci za drugi počinjeni prekršaj ili od najmanje 12 mjeseci ako je prekršaj počinjen treći ili više puta, zatim povećanje negativnih prekršajnih bodova sa tri na šest te privremeno oduzimanje vozila kao sredstva počinjenja prekršaja.

„Uz to je povećanje kazne predviđeno i za one poznate ubojice u prometu, znači nekorištenje sigurnosnog pojasa za vrijeme vožnje sa 500 na tisuću kuna, nepropisan prijevoz djece u vozilu i nepropisno korištenja mobitela za vrijeme vožnje. Tu su kazne povećane za sve sa 500 na tisuću kuna“, rekao je Brnad.

Policija može vozilo privremeno oduzeti vozaču koji je najmanje već dva puta pravomoćno kažnjen u trogodišnjem razdoblju, počevši od stupanja ovog Zakona na snagu, a ponovno počini neki od 8 navedenih najtežih prometnih prekršaja. Privremeno oduzimanje znači oduzimanje do odluke suda, koji je dužan odluku donijeti u roku od 15 dana, pojasnio je Solomun.

„Također bi dodao da je novost, upotreba svjetala se više ne veže za promjenu zimskog i ljetnog vremena već je fiksno propisano od 1.studenoga do 31.ožujka. Također su povećane kazne za napuštanje mjesta prometne nesreće, kod poginulih i ozlijeđenih osoba sa tri tisuće do sedam tisuća povećano na 10 do 20 tisuća kuna i obavezno izricanje zaštitne mjere, a kod materijalne štete je povećano sa dvije do pet tisuća kuna, sada je tri do sedam tisuća kuna“, rekao je Solomun.

Dodaje kako je promijenjeno gotovo pola Zakona, odnosno dostaje u njemu novina te vjeruje kako će zakon polučiti da imamo manji broj prometnih nesreća te manji broj poginulih na našim prometnicama.

„Što se tiče statistike za ovu godinu, na današnjim dan imamo evidentirano 775 prometnih nesreća što je u odnosu na isto vremensko razdoblje lani povećanje od 1,2 posto. Na našim prometnicama je u tom razdoblju poginulo sedam osoba, a prošle godine devet. Imali smo 216 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama, što je u odnosu na prošlu godinu smanjenje za 1,4 posto. S materijalnom štetom ove godine imamo 553 prometne nesreće, dok smo prošle godine imali 538 prometnih nesreća, što je povećanje za 2,8 posto. U prometnim nesrećama teške tjelesne ozlijede zadobilo je 78 osoba, a lani 69, što je povećanje od 5,8 posto. Također, ove godine smo imali 242 osobe sa lakšim tjelesnim ozljedama u prometnim nesrećama, a prošle godine 268“, otkrio je Solomun.

Također su propisane veće kazne za prolazak kroz kada je rampa spuštena obavezno je donošenje zaštitne mjere. Također novosti su što prije nije bilo za prekršaje 50 kilometara većih ograničenja sada postoje i zaštitne mjere.

Detaljnije se propisuju uvjeti zbog kojih se vozilo ne smije dati na upravljanje drugoj osobi. Vlasnik vozila ili osoba kojoj je vozilo povjereno ne smije na upravljanje dati vozilo osobi za koju, primjerice, može ili mora znati da nema vozačku dozvolu, ima izrečenu mjeru zabrane upravljanja vozilom ili nema dozvolu za odgovarajuću kategoriju vozila. Vozilo se ne daje na upravljanje niti osobi na kojoj je vidljiv utjecaj alkohola, lijekova i li drugih opijata ili je u tolikoj mjeri umorna ili bolesna da nije u stanju na siguran način upravljati vozilom.

Pri tome će sudionicima u prometu od znatne koristi biti još jedna od novosti koju zakon uvodi. Naime, MUP će na svojim web stranicama, na brz i danas svima dostupan način, temeljem serijskog broja vozačke dozvole, bez potrebe dodatnih plaćanja upravnih pristojbi i čekanja, omogućiti provjeru stanja vozačke dozvole (važeća, ne važeća, ukinuta), broj negativnih prekršajnih bodova i izrečene zaštitne ili sigurnosne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom. Bitno je znati da se ovime neće dostavljati niti jedan osobni podatak.

Zbog nepoštivanja svjetlosne i zvučne signalizacije vozača, kao najčešće utvrđenog  uzroka nesreća na željezničko cestovnim prijelazima, povećava se iznos novčane kazne za nezaustavljanje na pružnom prijelazu (crveno svjetlo, spuštena rampa), te uvode obligatorne zaštitne mjere i negativni prekršajni bodovi.

Naglasili su kako se uvode obligatorne zaštitne mjere i negativni prekršajni bodovi za:

– postupanje suprotno zahtjevu izraženom pomoću znaka ili po naredbi policijskog službenika ili druge ovlaštene osobe,
– prekoračenje brzine koja je za više od 30 do 50 km na sat veća od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine u naselju,
– prekoračenje brzine koja je za više od 50 km na sat veća od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine izvan naselja,
– prekršaje vezane uz prednost prolaska i propuštanje vozila,
– prolazak kroz crveno svjetlo,
– nepropisno pretjecanje vozila,
– nepropisno pretjecanje i obilaženje vozila,
– pretjecanje drugog vozila u tunelu, na mostu, ispred vrha prijevoja ceste ili u zavoju kad je preglednost ceste nedovoljna,
– nepropisno pretjecanje vozila na ili kod pješačkog prijelaza,
– nepropuštanje pješaka na pješačkom prijelazu,
– vožnju pod utjecajem alkohola od 1,0 g/kg do 1,5 g/kg

Za razne radnje vozilom u prometu, kao što su uključivanje u promet, prestrojavanje, odnosno mijenjanje prometne trake, pretjecanje, obilaženje, zaustavljanje, skretanje udesno ili ulijevo, polukružno okretanje, vožnja unatrag i sl. povećane su i novčane kazne.

Komentari

Mario Gršić

Svoj put na Petrinjskom radiju počinje 2009.godine kada prvotno započinje rad u ovom mediju putem Student servisa, a u stalni radni odnos primljen je 2014.godine. Od tada je osim u radijskom eteru i na novinarskim terenima te uređuje i vodi nekoliko emisija. Direktor Petrinjskog radija postaje 2016.godine.