Bjekic
Prvi let zrakoplovnom jedrilicom u Hrvatskoj bio je u Sisku, i to davne 1923.godine, sve otkriva Vladimir Pajtlar u svojoj novoj knjizi Prvi let zrakoplovnom jedrilicom u Hrvatskoj bio je u Sisku, i to davne 1923.godine, sve otkriva Vladimir Pajtlar u svojoj novoj knjizi
SISAK – U prostorijama Državnog arhiva u Sisku Vladimir Pajtlar predstavio je svoju novu knjigu naziva „Zrakoplovom ispod sisačkog mosta“ koja zapravo otkriva kako... Prvi let zrakoplovnom jedrilicom u Hrvatskoj bio je u Sisku, i to davne 1923.godine, sve otkriva Vladimir Pajtlar u svojoj novoj knjizi

SISAK – U prostorijama Državnog arhiva u Sisku Vladimir Pajtlar predstavio je svoju novu knjigu naziva „Zrakoplovom ispod sisačkog mosta“ koja zapravo otkriva kako je prvi zrakoplovnom jedrilicom u Hrvatskoj bio upravo u Sisku i to davne 1923.godine, iako se do sada uvijek tvrdilo kako je prvi let bio u Zagrebu sedam godina kasnije.

„Jedrilicu je napravio jedan Mađar koji je boravio u Novom Sadu i kada su mu nestali novci da završi svoju jedrilicu, onda su Siščani prepoznali, obrtnici Siska su prepoznali taj projekt i pozvali su ga da sa polovičnom jedrilicom došao u Sisak. Tako je i bilo. On je došao tu i poznati sisački obrtnik Franjo Prettner mu je dao radionicu, alat, čak i svoje ljude da radi na toj jedrilici“, otkriva Pajtlar.

pajtlarlettekst

Jedrilicu je napravio Istvan Hosszu (Stjepan Hosu) krajem kolovoza 1923.godine, a najuspješniji let je bio 29.rujna 1923.godine na sisačkom Brzaju. Hosu je uspio podići letjelicu na 80 metara, a u zraku je letio 28 minuta te je letjelicom sletio na područje današnje sisačke Gimnazije.

„Knjiga obrađuje kasnije druga događanja kada su trojica pilota vojske Kraljevine Jugoslavije proletjela ispod sisačkog mosta. Od toga prvi Ivica Jakovlić je proletio 1932.godine. Iza toga su proletjela još dvojica pilota, jedan je bio Milan Korica i Zlatko Šintić, jedan od najpoznatijih pilota Kraljevine Jugoslavije i kasnije NDH“, otkriva dalje Pajtlar.

Kaže kako su ga na pisanje ove publikacije ponukala sjećanja nekih Siščana koji su bili očevici proleta aviona ispod sisačkog mosta, te nam otkriva koliko je dugo ovu knjigu pripremao. „Ja to istražujem, odnosno što god sam našao tijekom svog novinarskog rada ja sam to sve bilježio, spremao na stranu, sada sam vidio da dalje ne mogu doći do drugih podataka. Vjerojatno nešto ima, istražio sam neke mađarske arhive. Iz Mađarske sam dobio čak fotografije iz 1923.godine, što je izuzetno dobro, jer to dokazuje da je zaista ta jedrilica postojala. U grupi 1923.godine je bio i čuveni sisački fotograf Đuro Noršić, pa je i on to slikao i imam tri do četiri originalne fotografije iz tog vremena“, rekao je Pajtlar.

pajtlarlettekst3

Na gotovo 100 stranica knjiga nabraja jedriličare, padobrance i pilote motornih zrakoplova u razdoblju od 1923.do 1955.godine na sisačkom području. Tako se može doznati da je Sisak svoj prvi Aeroklub dobio 1927.godine i nosio je naziv „Naša krila“.

Pajtlar u knjizi također otkriva i jedan zanimljiv detalj vezan za Petrinju. Naime, Petrinja je ratnih pedesetih godina 20.stoljeća bila zapažena po mnogim zrakoplovnim događanjima. Tako je u organizaciji Zrakoplovnog saveza Hrvatske, održano međugradsko natjecanje u padobranskim skokovima 8.i 9.svibnja 1954.godine na aerodromu uz Kupu. Uz domaćina, nastupili su i predstavnici aeroklubova iz Karlovca i Siska.

Dodat ćemo i kako je za promociju ove knjige Dorian Tepić, član Aeromodelarskog kluba Sisak, izradio vjeran model Hosszuove jedrilice iz 1923.godine.

pajtlarlettekst2

Komentari

Mario Gršić Direktor / Novinar / Voditelj

Svoj put na Petrinjskom radiju započinje kao student, a nakon pet godina dobiva priliku za zaposlenje. Osim što ga možete čuti u radijskom eteru, ponekad vidjeti i na novinarskom terenu, uređuje još glazbenu emisiju Slušaonica kao i emisiju o svakodnevnim životnim pričama I to je život. Od 2016.godine postaje direktor Petrinjskog radija.