PETRINJA – U nadolazećem blagdanskom ozračju, „Advent koncert“ u organizaciji Pučkog otvorenog učilišta Hrvatski dom Petrinja, u crkvi sv. Lovre održali su ovog ponedjeljka sopranistica Arijana Gigliani Philipp i Zagreb klezmer trio.
Sopranisticu Arijanu Gigliani Philipp petrinjska publika već dobro pozna. U našem gradu nastupala je dosad četiri puta, pa se šali kako je ovdje već „domaća“. Zadnji put je to bilo lani, kada je uz klavirsku pratnju Ivana Batoša, s kolegom tenorom Miljenkom Đuranom, izvela program sastavljen od popularnih arija iz poznatih opera (Puccinieve „Tosce“, Zajčevog „Nikole Šubića Zrinjskog“, Gotovčeva „Ere s onoga svijeta“, Dvořákove „Rusalke“ i dr.). Ovaj put, u Petrinju je stigla s drugom ekipom glazbenika i s drukčijim repertoarom.
„Jako lijep repertoar smo pripremili – tradicionalne hrvatske adventske i božićne pjesme i nešto malo stranih. Ovaj put sam u društvu džentlmena koji čine Zagreb klezmer trio – Mario Igrec je na gitari, Bruno Philipp na klarinetu i Dinko Stipaničev na kontrabasu“, kazala je Gigliani Philipp.
Uz vokalni dio, izvođači su predstavili i instrumentalni klezmer melos s kojim su zadobili naklonost publike zadnjih godina. O Zagreb klezmer triju, osnovanom 2018. godine, više nam je otkrio njegov član, gitarist Mario Igrec:
„Mi postojimo već više godina. Sviramo, kao što sama riječ kaže, nekakve uglavnom židovske ili neke druge etno stvari, što makedonske, rumunjske, bugarske, što naše domaće, ali i vlastite kompozicije. Danas ćemo odsvirati i neke evergreene poput Berlinove „White Christmas“koju će nam otpjevati naša Arijana“, rekao je Igrec.
Klezmer je tradicionalna glazba istočnoeuropskih Aškenaza, koju su židovski useljenici u SAD donijeli krajem 19. i početkom 20. stoljeća. Prepoznatljiva je po karakterističnim izražajnim melodijama, nalik ljudskom glasu i velikom rasponu snažnih emocija – od sreće i ushićenosti do melankolije i tuge. Svoju boju duguje ponajviše klarinetu, dominantnom po dočaravanju efekata jecaja, mrmljanja, plakanja i smijeha. Iako je ovaj žanr ponovno populariziran u svijetu 70-ih godina prošlog stoljeća, šira ga je hrvatska publika počela „otkrivati“ tek u novije vrijeme, zahvaljujući i Zagreb klezmer triju.
„To je glazba koja je zapravo vrlo prijemčiva za svako uho. Ima dozu egzotike, a opet bliska je ovim prostorima. Napokon, sevdah je nastao iz sefardske židovske glazbe, a sevdah je „domaći“ na Balkanu, da tako kažem. U klezmeru ima veselih pjesama, ima tužnih – jednostavno, ima u njemu nešto zanimljivo, a opet malo drukčije“, kazao je Igrec.
Publika je na ovom koncertu imala priliku poslušati zaista raznolik repertoar – od tradicionalnih hrvatskih napjeva poput „U to vrijeme godišta“, „Kyrie Eleison“, „Veselje ti navješćujem“ i „Narodi nam se“, preko tradicionalnih klezmera poput „Nigun“, „Mazel Tov“, „Ka ribon/Odessa bulgarish“ pa do Gruberove „Tihe noći“ ili pak modernije, Berlinove skladbe „White Christmas“.
Posebno emotivno, sopranistica Arijana Gigliani Philipp izvela je Gomezovu „Ave Maria“.