Izbornik
danitekstekst

I to je život o ženama poduzetnicama

U našim dosadašnjim emisijama I to je život često smo s našom suradnicom dr. sc. Dašom Poredoš Lavor razgovarali o ženama, a danas ćemo razgovarati o ženama poduzetnicama – i to s jasnim povodom, a to je Svjetski dan žena poduzetnica. Posebna gošća u drugom dijele emisije bit će poduzetnica Danijela Žugaj, vlasnica obrta za trgovinu i krojačke usluge Danitex iz Petrinje.

EMISIJA : I to je život

DATUM : 17.svibnja 2024.godine

TEMA : Žene poduzetnice

Poštovane slušateljice i slušatelji Petrinjskog radija dobar dan i dobro došli u ovotjednu emisiju I to je život. U našim dosadašnjim emisijama I to je život često smo s našom suradnicom dr. sc. Dašom Poredoš Lavor razgovarali o ženama, a danas ćemo razgovarati o ženama poduzetnicama – i to s jasnim povodom, a to je Svjetski dan žena poduzetnica. Posebna gošća u drugom dijele emisije bit će poduzetnica Danijela Žugaj, vlasnica obrta za trgovinu i krojačke usluge Danitex iz Petrinje.

Mario: Pojasnite nam kada se obilježava Svjetski dan žena poduzetnica i kako je došlo do njegovog obilježavanja? 

Daša: Od 2002. godine, trećeg petka u mjesecu svibnju, znači danas, obilježava se Svjetski dan poduzetnica. Svjetski dan poduzetnica u Hrvatskoj se obilježava već 15 godina, a od 2009. dodjeljuje se nagrada na najbolju menadžericu, poduzetnicu, a od 2014. i nagrada za poduzetnicu u društvenom poduzetništvu. U sferi poduzetništva žene su u manjini, oko 30% od ukupnog broja, a razlozi su socijalni, ekonomski, politički. Ipak, trendovi se mijenjaju na bolje. Poduzetnice imaju sve važniju ulogu u hrvatskom gospodarstvu i njihov broj sve više raste. Nadamo se da će se sve više žena odlučivati na poduzetnički pothvat jer stručnjaci kažu da žene poduzetnice imaju više želje za učenjem, umrežavanjem, također da su  taktičnije prema suradnicima, te da pridonose društveno odgovornom poslovanju. 

Mario: Koje su prednosti žena u poduzetništvu?

Daša: Poduzetnice su u krizi manje sklone otpuštanju. Iako Hrvatska bilježi pozitivne trendove po pitanju ravnopravnosti žena i muškaraca, žene još uvijek drže manje od 20 posto upravljačkih pozicija u kompanijama, dok im je udio među poduzetnicima samo 25 - 30 %. U Hrvatskoj su muškarci aktivniji, na jedan poduzetnički pothvat žena dolazi 2,24 poduzetničkih pothvata muškaraca, dok je u EU taj odnos 1,86. Žene čine 50 % populacije, donose glavne potrošačke odluke i šteta je ne iskoristiti takav potencijal – zato je važno poticati poduzetnički duh žena. Vlada je prepoznala važnost jačanja uloge žena u gospodarstvu, te sukladno tome razvila Strategiju razvoja poduzetništva žena u Hrvatskoj za razdoblje od 2014. do 2020. Prisutna je i činjenica da je trećina potpora u 2013. godini dodijeljena upravo ženama poduzetnicima i da je svaka druga žena koja se javila na natječaj dobila potporu.

Mario: Kako uspješnije voditi vlastiti posao?

Daša: Ulazak u poduzetništvo i otvaranje vlastitog posla zahtjeva pripreme po nekoliko mjeseci. Kad se jednom odlučite da je došlo pravo vrijeme za otvaranje tvrtke vaš san o poduzetništvu postajestvarnost, počinje pravi posao vašeg života, posao koji ćete voljeti raditi svaki dan. Otvaranje vlastite tvrtke znači da je potpuna odgovornost na vama. Bit ćete slobodni na način na koji niste bili prije, ali kako ćete račune plaćati ovisi isključivo o vama. Iznos novca koji zaradite proporcionalan je iznosu posla koji ste stavili u vašu tvrtku. Iz tog razloga donosimo pet osnovnih elemenata da postanete uspješni u poslu i vođenju tvrtke sada kada ste odlučili postati vlastiti šef.

  1. Važno je znati koji vam je krajnji cilj

Da biste stigli bilo gdje, morate znati kamo idete. To je isto vrijedi za posao koji radite. Da biste uspjeli kao vlastiti šef, morate znati što želite da vaš ishod bude. Svatko ima svoje razloge i motivacije zašto kreće u poduzetništvo pa tako i vi, no za uspješno dugoročno poslovanje sami sa sobom morate znati što je cilj, koja je vizija i misija, kako tvrtke, tako i vaša.

  1. Izgradite sustave koji se mogu mjeriti

Biti šef je više od potpisivanja vašeg imena na neki papir. To znači da ste osoba koja je odgovorna za rast vašeg poslovanja. Da biste rasli, trebate implementirati strategije i postaviti sustave koji vam omogućuju mjerenje. Vaš cilj bi trebao biti rast vašeg poslovanja veći od vas samih, trebate znati da vaš posao nema rok trajanja te da se može prenositi generacijama.

  1. Budite najbolji što možete biti

Kad postanete bolji šef postanete bolja osoba za sebe. Vaš osobni razvoj je neodvojiv od rasta vašeg poslovanja. Ne odričite se navika koje vas čine sretnima jer možda trenutno imate manjak vremena.

  1. Iskoristite sve mogućnosti koje se danas nude

Ulazak u poduzetništvo i otvaranje vlastitog posla zahtjeva pripreme po nekoliko mjeseci. Kad se jednom odlučite da je došlo pravo vrijeme za otvaranje tvrtke vaš san o poduzetništvu postaje stvarnost, počinje pravi posao vašeg života, posao koji ćete voljeti raditi svaki dan.

  1. Okružite se poduzetnicima koji vas motiviraju

Vaš krug ljudi s kojima provodite vrijeme utječe na uspješnost vaše tvrtke i vas samih. Jedna od tajni da postanete uspješni kao vaš vlastiti šef je da se okružite s poduzetnicima koji vas nadahnjuju i guraju u nove poslovne pobjede. Pridružite se grupama na društvenim mrežama s istomišljenicima. Glavna misao je da se okružite ljudima koji razmišljaju na sličan način kao i vi.

Mario: Recite nam sada nešto o odijevanju žena u poslovnom svijetu. 

Daša: U poslovnom svijetu izgled ima važnu ulogu u stvaranju dojma. Ponekad se kaže da se oblačenjem “pristojno” pokazuje da se poštujete poslovni kodeks, ali s pravim izborom haljina možete postići mnogo više od toga. „Power dressing“ je termin koji označava odabir odjeće koja vam daje samopouzdanje, osjećaj autoriteta i moćan vizualni utisak. Ako želite podići svoju poslovnu garderobu na viši nivo, ženske haljine su ključni element.

Kad govorimo o power dressingu, ne mislimo samo na odjeću koja izgleda dobro. Radi se o kombinaciji stila, autoriteta i samopouzdanja koja vas čini primjetnom i utjecajnom u poslovnom svijetu. Power dressing može značiti različite stvari za različite žene, ovisno o njihovim ciljevima, osobnostima i industriji u kojoj rade.

Za nekoga to može značiti odijevanje u klasične crno-bijele kombinacije koje izgledaju ozbiljno i sofisticirano. Za druge, to može biti odijevanje u boje koje izražavaju njihovu kreativnost i jedinstvenost. Bez obzira na vaš osobni pristup, power dressing treba osigurati da izgledate i osjećate se kao da možete osvojiti svijet.

Ženske haljine su savršen izbor za postizanje power dressing efekta. One kombiniraju eleganciju s praktičnošću, pružajući vam udobnost i samopouzdanje. Kada obučete haljinu, odmah se osjećate spremnom za poslovne izazove.

Haljine su također vrlo svestrane. Možete ih nositi tijekom cijele godine, prilagoditi ih različitim prigodama i stilizirati na različite načine. Bez obzira jeste li u potrazi za klasičnom crnom haljinom koja će vas pratiti na važnim sastancima ili haljinom u boji koja izražava vašu jedinstvenu osobnost, ženske haljine su komad koji se prilagođava vama.

Mario: Sada ćemo u našu emisiju uključiti i našu današnju gošću, a to je poduzetnica Danijela Žugaj, vlasnica obrta za trgovinu i krojačke usluge Danitex iz Petrinje. Za sam početak, iako mnogi naši slušatelji poznaju vas osobno kao i vaš rad, Danijela pozivamo vas da predstavite nam ukratko predstavite vašu tvrtku. 

Danijela:  Pa evo, ovako, prije svega, želim vam zahvaliti na poziv u vašu emisiju. Osjećam se vrlo počašćeno da ste me izabrali kao gošću na Dan žena poduzetnica. Iskreno ne osjećam se tako, jer iz vaše perspektive zvuči mi to daleko drugačije. Ja sam najjednostavnija osoba kako sam bile prije 25 godina kada sam započela svoj poslovni put. Kao tekstilna radnica u nekada prestižnoj Sisciji, tada Zlatnoj igli, provela sam prvi 10 godina i naučila sve što trebam da se mogu samostalno izdvojiti i krenuti svojim putem. 2008. godine otvorila sam mali dućan sa zavjesama i kućanskim tekstilom gdje sam u početku radila sama. Kao majka tada već dvoje djece, nastojala sam slušati svoje sugrađane i njihove potrebe, te sam jednostavno odlučila krenuti putem koji je nosio jako mnogo izazova, upoznavala sam veliki broj ljudi i trčala za poslom gdje god su me zvali. 2016. godine u garaži otvorila sam mali pogon za proizvodnju i tu je priča krenula malo drugačije. Plan je bio maksimalno 3 do 5 žena i uslužno šivanje tekstila za restorane, opremanje sala za svadbene svečanosti, opremanje terasa sa sjedalicama, ali potrebe su bile daleko drugačije, jer kada nekome kažete da imate bilo kakvu proizvodnju, telefon ne prestaje zvoniti. Jer u našem životnom okruženju zaista nedostaje bilo kakvih proizvodnih djelatnosti i iskreno smatram da bilo što da se otvori, posla ima za sve, samo tko hoće i želi raditi. 

Mario: Koliko sada imate zaposlenika i zaposlenica, te koje su vaše djelatnosti?

Danijela: Budući da trenutno djelujemo na dvije lokacije, a to je prvo dućan koji je ostao baza i sjedište u Centru novog života, tamo su zaposlene 3 žene, te proizvodnja koju smo u među vremenu preselili u Moščenicu, petrinjsku poslovnu zonu. U proizvodnji trenutno su zaposlene 33 žene i 2 muškarca, te još imamo i 12 žena na osposobljavanju za rad, što ukupno iznosi točno 50 ljudi. Napomenula bih da imamo jako dobru suradnju sa HZZ-om, jer preko njihovih mjera osposobljavanja u stvari popunjavamo potrebe za radni mjestima. I ta nam se mjera pokazala vrlo učinkovitom, jer evo trenutno provodimo petu grupu kroz osposobljavanje i na taj način si uspijemo profitirati ljude koji nakon 4 mjeseca koliko traje osposobljavanje na radnom mjestu, ostaju raditi kod nas u proizvodnji. Također bih voljela istaknuti da sam prije dvije godine preko mjere kapitalna ulaganja grada Petrinje uspjela kupiti DTF printer za izradu termotiska i dorade na tekstilu. Taj dio odrađuju i naši dečki, muški dio ekipe. Tu bih voljela zahvaliti gradu Petrinje na mjerama kojim su me omogućili da pokrenemo i tu djelatnost. Tako da imamo nekoliko djelatnosti koje pokrenemo, a sve su usko vezane za tekstilnu proizvodnju. 

Mario: Prošli mjesec bili ste na Sajmu tekstila u Frankfurtu, kakva su vam iskustva, što ste tamo vidjeli – podijelite s našim slušateljima vaša iskustva.

Danijela : Evo kako radim u struci punih 26 godina, nikada do sada nisam bila na sajmu tekstila u Frankfurtu. Moram priznati da kada su me pozvali sa Tekstilno-tehnološkog fakulteta, da putujem s njima, bila sam pod dojmom jer prvenstveno cilj mi je u mom poslovanju upoznavati nove ljude, pratiti nove tehnologije i biti u korak s proizvodnjom kojim se bavim. Ponajprije put je bio organiziran na način da smo putovali autobusom, upoznavali se međusobno i razgovarali o problemima koji nas prate. Povezali se prvenstveno kako bismo pomogli jedni drugima poslovno, a iskustvima koje smo stekli kroz rad. Što se tiče samog sajma, jedno prelijepo iskustvo, jer lijepo je otići i vidjeti što se događa u našoj branši, ali moram se pohvaliti i reći da nisam vidjela ništa što već nemam u svojoj proizvodnji, tako da sam u stvari jako sretna i zadovoljna da i moja proizvodnja i način rada prati nove tehnologije, a sve zahvaljujući ljudima s kojima surađujem. Uvijek postoji nešto što nemamo, i tako i u svakom poslu, i u svakoj proizvodnji, jer treba znati i razumjeti da nisu niti sve proizvodnje tekstila jednake. Ja sam se opredijelila za proizvodnju radno zaštitne odjeće, trikotaže i nešto malo modne odjeće, čisto iz razloga da zadovoljimo potrebe naših sugrađanke koje žele biti ipak malo drugačije odjevene. Ali nismo specijalizirani za šivanje konfekcije, kišnog programa itd. jer za takve poslove potrebna su sasvim drugačija postrojenja i drugačiji strojevi, koje mi naravno nemamo, jer, kako sam navela, ne možemo svi raditi sve. Upoznala sam jako mnogo ljudi, razmijenili smo kontakte i nadam se da ćemo se i u buduće družiti što po poslovnim potrebama, a nikad se ne zna, možda i ponovno u autobusu za Frankfurt.

Ovaj tjedan već imamo i posjet Tekstilno-tehnološkog fakulteta u našoj proizvodnji, jer dogovaramo suradnju oko izvođenja praktične nastave studenta s našeg područja i izrade završnih radova u našoj proizvodnji, što nije mala stvar za nas. 

Mario: U uvodnom dijelu Daša je govorila o odijevanju žena poduzetnica – koji ja vaš omiljeni odjevni stil?

Danijela: Malo je reći da ste me nasmijali ovim pitanjem, jer najiskrenije, najljepše se osjećam u trapericama i tenisicama. Znaju ljudi komentirati kako bih trebala ovako ili onako, kako sam rekla na početku, ja sam jednostavna i volim jednostavnost. Ne volim se osjećati sputano, a upravo to mi donose štikla i haljina. To nisam ja. Lijepo je zračiti i privlačiti poglede, jer svaka žena koja obuče haljinu i obuje štikle je žena, u pravom smislu te riječi. Volim i ja nekada, ali samo kada smatram da je bitno, dajem si i više truda. U proizvodnji vam je najvažnije da se osjećate ugodno i da posao ide. I vjerujte mi, nije bitno kako ste obučeni. Nekada i najobičnija trenirka hit. Svako razdoblje u životu donosi vam neke svoje izazove. Evo, na primjer, kada sam se tek zaposlila i dok sam bila mlada, svaki dan sam dobro pazila što ću obući, kako ću se uklopiti i odjeća i obuća i bila sam daleko mršavija, dok je mladost na mladom sve ljepše stoji. S godinama bitnije vam je da je odjeća oprana, poglačana i da čeka na policiju ormara, pa kad odlučim danas želim izgledati sama sebi lijepo, neobično, sve što volim imam spremno. I ne samo za sebe, već i za obitelj. Djeca tu dođu u prvi plan, a ja ih imam troje. Najmlađa kruna, koja ima samo 7 godina, voli već sada dobro kombinirati i pazi što s čim ide ili ne ide. Tako da nosite ono u čemu se osjećate ugodno. 

Mario: Gdje i kako vas svi zainteresirani za vaše usluge mogu naći?

Danijela: Pa, kako me uvijek privlačila proizvodnja i želja da radim nešto održivo i korisno, nakon što sam upogonila dućan, moja baza je pogon za proizvodnju. Tamo imam svoj prostor u kojem neometano radim, stvaram i slušam zvukove koje dopiru iz proizvodnog pogona. Ti zvukovi daju mi sigurnost i nadu da će i nama biti dobro. Adresu proizvodnje već svi jako dobro znaju, tako da je to mjesto gdje provodim jako mnogo vremena i tu sam uglavnom uvijek dostupna. Pitaju me neki ljudi zašto, čemu to sve radim. Mnogo sam razmišljala što im odgovoriti, nisam pronalazila prave riječi koje bi imale smisla. Ali, svi mi u nekom trenutku života odabiremo svoj put i smatram da smo svi na ovom svijetu s nekim razlogom. Ne možemo svi biti jednaki i razmišljati isto, jer niti to ne bi imalo smisla. Kažu da nam se na životnom putu neki ljudi pridruže i putuju s nama, neki siđu u nekom trenutku jer im ne odgovara naš cilj. A ja kažem i to je život.

Mario: Koja bi bila neka vaša završna poruka?

Danijela: Pa evo, koristim priliku da pozdravim sve svoje drage sugrađane, svoje cijeljene kupce koji su me od početka podržavali i vjerovali u mene. Ja vjerujte, to je u startu nečijeg poslovnog puta izuzetno jako bitno. Da osjetite naklonost, potrebu i rekla bih svrhu onoga što radite, a upravo to sam dobivala od svojih kupaca prijatelja koji su mi bili velika podrška u početku. Također, pozdravljam sve svoje djelatnice i one koje su i dan danas kod mene, pa i one koje više nisu.Jer hvala je njima, od njih sam mnogo naučila i postala jača i čvršća. Jer bez svih njih ne bih danas bilo ni ti ove lijepe priče. Ali prvenstveno, najveća hvala mojoj obitelji Žugaj, koja mi je podrška i vjetar u leđa sve ove godine iza mene. I na kraju lijepi pozdrav i veliki svim ženama poduzetnicama.

Mario: Prije poruke za kraj, recite nam Dašo koji je vaš omiljeni odjevni stil?

Daša: Volim jednostavnu odjeću – npr. traperice i neku dužu pamučnu tuniku; volim plavu i crnu boju. Iako sam u ranijim fazama života jako voljela nositi cipele s visokim potpeticama, od kada sam povrijedila nogu – mogu nositi samo tenisice ili neke lagane cipele s vrlo malom potpeticom. Sretna sam jer nemam naviku i potrebu robovati formi, već odijevam ono što mi se sviđa i u čemu se osjećam ugodno. Srdačni pozdravi svim ženama poduzetnicama i sretan nam današnji dan – jer u biti naš dan je svaki dan kada se borimo za opstanak na tržištu rada i ravnopravnost među spolovima u svim segmentima života.

Poštovane slušateljice i slušatelji Petrinjskog radija bila je ovo još jedna emisija I to je život. Ponovno smo zajedno za sedam dana na istom mjestu i u isto vrijeme, do tada, ostanite i dalje uz Petrinjski radio. Srdačan pozdrav.

Mario Gršić

Mario Gršić

Svoj put na Petrinjskom radiju počinje 2009.godine kada prvotno započinje rad u ovom mediju putem Student servisa, a u stalni radni odnos primljen je 2014.godine. Od tada je osim u radijskom eteru i na novinarskim terenima te uređuje i vodi nekoliko emisija. Direktor Petrinjskog radija postaje 2016.godine.

NAJNOVIJE VIJESTI

X