aeroklubnaslov

“Modelarski piknik” Aerokluba Petrinja – nebom iznad „Krča“ letjeli dronovi, jedrilice, čak i MIG-ovi

PETRINJA – Na uzletno-sletnoj stazi u Reljkovićevoj ulici u Petrinji, u organizaciji Aerokluba Petrinja ove je subote održan Modelarski piknik.

„Aeroklub Petrinja ima dugu tradiciju u Petrinji. Doduše, jedno dulje vrijeme nije bio aktivan, ali nadamo se da će ponovno oživjeti i zaživjeti kao što je to bilo prije. Danas smo ovdje na prostoru Aerokluba napravili jedno druženje da prvenstveno naše mlađe sugrađane informiramo o tom jednom, nekima hobiju, nekima strasti gradnje i letenja zrakoplovnim modelima. To je neki prvi korak kojim se ulazi u zrakoplovstvo i dobro je da se krene tako, jer se uči struktura zrakoplova, pa onda poslije kad netko odluči biti pilot, onda poznaje to prijevozno sredstvo koje će koristiti. Danas ćemo imati za najmlađe jednu radionicu tzv. „klizača“, odnosno malih jedrilica i pokazat ćemo im danas jako popularne dronove, da budu upoznati, da vide kako bi se tim trebalo letjeti i što se smije, a što se s njima ne bi trebalo raditi“, rekao je Krešimir Štajcar, predsjednik Aerokluba Petrinja.

Prema podacima koji se mogu pronaći na njihovu FB profilu, tradicija Aerokluba Petrinja datira još od sredine prošlog stoljeća.

„U Petrinji je djelovao Aeroklub koji je osnovan 1. siječnja 1952. Prvih godina djelovanja ima četri sekcije: Modelarsku, Padobransku, Jedriličarsku i Sekciju motornih pilota. Klub vodi Franjo Korečić uz pomoć Emila Lončarevića, Josipa Dukarića, Vladimira Štajcera i drugih. Tijekom 1955. počinje s radom i Zrakoplovna škola. Do 1960. raznim tečajevima aeromodelarstva osposobljeno je više od 400 članova, održano više stotina raznih natjecanja, osposobljeno 25 omladinaca za modelarske rukovoditelje i nastavnike. Padobranske tečajeve završilo je 50 mladića i djevojaka, a tečaj za pilote i jedriličare 30 polaznika. Nakon prestanka rada Zrakoplovne škole najdjelatniji su aeromodelari, ponajprije Juraj Massari, potom Zdenko Orlić i Vlado Gregurinčić. Sudjeluju na svim većim natjecanjima aeromodelara i ubrajaju se u ponajbolje aeromodelare na prostorima bivše Jugoslavije.“

Danas Aeroklub Petrinja čiji je rad obnovljen 2005. godine broji desetak članova. Cilj i velika želja im je, kaže tajnik Kluba Daniel Jagić, u Reljkovićevoj ulici ponovno urediti uzletno-sletnu stazu, na prostoru Petrinjcima poznatom pod nazivom „Krči“, gdje se nalazi i hangar Kluba.

„Ja sam se u Klub uključio 2012. godine na poziv tadašnjeg predsjednika Ante Malovića. Inače, tu sam odrastao i kao klinca uvijek me je zanimao taj „aerodrom“. Svi su pričali o njemu, ali ja to kao klinac ništa nisam vidio, osim što je tu bila jedna velika, čista livada, što danas više nije. Sada je naš cilj revitalizirati taj stari petrinjski aerodrom i provoditi neke aeromodelarske aktivnosti. Kasnije, kad se to uredi, probat ćemo letjeti i avionima i zmajevima“, kaže Jagić.

Predsjednik Aerokluba Petrinja, Krešimir Štajcar podsjeća kako se uzletno-sletna staza, odnosno aerodrom, na tom mjestu nalazio i prije.

„Samo da naglasimo, aerodrom je ovdje u Urbanističkom planu, znači nije to sad neki naš „ego trip“, kao – mi smo odlučili „pravit ćemo ovdje aerodrom“. Ne, aerodrom je ovdje predviđen Urbanističkim planom. Malo ljudi to zna, ali tamo negdje do 1965. godine, dok je u zagrebačkom Borongaju bio službeni aerodrom, petrinjski je aerodrom bio rezervna pista. Znači, avioni koji nisu mogli sletjeti na Borongaju zbog vremenskih uvjeta, slijetali su tu kod nas u Petrinji. Kasnije kad je Pleso preuzeo glavnu ulogu, onda su imali neke druge uvjete, pa im petrinjski aerodrom više nije trebao“, objasnio je Štajcar.

Određeni koraci u cilju ponovnog oživljavanja uzletno–sletne staze „Krči“ već su napravljeni i u tijeku je ishođenje potrebnih dozvola i suglasnosti, kaže tajnik Jagić.

„Mi smo dobili sve suglasnosti, još čekamo suglasnost Ministarstva zaštite okoliša vezano za buku. Tu nešto „šteka“, ali kad prikupimo sva rješenja i dozvole, na temelju toga će Grad moći krenuti s kupnjom i zamjenom poljoprivrednog privatnog zemljišta. Samim tim će se krenuti i u čišćenje i navažanje zemlje potrebne da se to izravna. To je pista dužine oko 900 metara i širine 20 metara, a okolo je tzv. „nužni prag“od 40 metara sa svake strane i ispred još ima 50 metara.“

Ideja o načinu kako održavati tu zelenu površinu, zvuči u najmanju ruku neobično, ali Jagić kaže kako se neki manji europski aerodromi njome već služe.

„Po uzoru na manje europske aerodrome i hotele, odlučili smo da bismo u dogovoru s OPG-ima mogli dovesti ovce koje će tu pasti. Zbog konstantnog čišćenja zelenih površina i zbog buke, danas u Europi niz aerodroma i hotela ima stada ovaca uz pomoć kojih održavaju zelene površine. Pa i nekad je to bila livada koju su poljoprivrednici održavali, kosili i napasali krave. Kad je bila kakva aktivnost Aerokluba oni su se maknuli, a članovi Aerokluba su njima zauzvrat pomagali pospremiti sijeno. Danas je doduše drugo vrijeme i od toga nema ništa.“

Posjetitelji Modelarskog piknika, danas su na „stajanci“ staze „Krči“ mogle razgledati i za sada, jedini klupski avion, stari „Challenger II“, ultralaku letjelicu za dva člana posade.

„Letjelica je inače registrirana i ima sva potrebna dopuštenja, ali kako nemamo aerodrom, odnosno pista nije uređena, ne možemo ni trenirati, pa se njome trenutno ne leti“, pojasnio je predsjednik Kluba, Krešimir Štajcar.

Za ovu letjelicu, brojne uspomene vežu Ivana Cavrića, jednog od najstarijih aktivnih članova Aerokluba Petrinja.

“Ta letjelica je stara pedesetak godina i zaista nas je dobro služila. Uspjeli smo je sačuvati i tijekom Domovinskog rata. Bila je s nama i u progonstvu, doduše „raskopana“. Stajala je u Ivaniću na aerodromu, pa smo je poslije rata preselili ovamo i sad je održavamo koliko možemo i koliko imamo sredstava“, kaže Cavrić koji je svojedobno bio i zamjenik predsjednika Aerokluba Petrinja.

I njemu je, kaže, velika želja da uzletno-sletna staza bude obnovljena te da mlađe generacije nastave u Petrinji tradiciju Aerokluba.

„Poslije Domovinskog rata, tadašnji predsjednik Kluba, Ante Malović i ja smo ponovno krenuli s ovom pistom i letenjem. Letjeli smo dolje na pisti Đure Gavrilovića dok je ona bila osposobljena, ali uvijek smo išli na to da ovdje osposobimo ovu našu pistu. Nažalost, nije bilo novaca. Ta je pista jako dugačka, nekih 960 metara i tijekom rata potpuno je zarasla. Sada treba jako puno truda, posla i novaca da bismo to osposobili. Polako smo počeli, krenuli i nadam se da ćemo uspjeti u tom projektu i da bismo za otprilike godinu dana mogli letjeti na svojoj pisti. Želja nam je da mlada generacija, mlađi naraštaji imaju nešto svoje gdje će se zabavljati i raditi, poput ovog Aerokluba koji je, po meni, u našem gradu jako značajan. Zrakoplovstvo je jako ozbiljan, odgovoran posao za mlade koji žele biti nešto takvo. Nama sad već polako prolaze godine, a na mladima svijet ostaje“, kazao je Cavrić.

Za ljubitelje zrakoplova i letenja, posebno atraktivan trenutak na Modelarskom pikniku bio je onaj kad su na povratku u svoju bazu, iznad „Krča“ prelijetali zrakoplovi MIG 21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i u znak pozdrava napravili krug.

Video: M.Sačer

Uz radionicu upravljanja multikopterima (dronovima) te radionice i igraonice izrade letećih modela za najmlađe, organizatori su za sudionike Modelarskog piknika pripremili i besplatan roštilj.

Bio je to prvi takav „Modelarski piknik“ u organizaciji Aerokluba Petrinja čiji se članovi nadaju kako će ovo druženje u narednim godinama postati još jedna petrinjska tradicija.

 
Google Photos Refresh Token invalid. Please authenticate from Photonic → Authentication.
Error encountered during authentication:
{
  "error": "disabled_client",
  "error_description": "The OAuth client was disabled."
}
See here for documentation.
Slađana Marković

Slađana Marković

Dugogodišnja novinarka i radijska voditeljica s bogatim iskustvom u ovom poslu, što potvrđuju i brojne nagrade struke. Osim što je u novoj redakciji zadužena za novinarski dio posla, uskoro će slušatelji Petrinjskog radija moći uživati i u njezinom glasu u našem radijskom eteru.

NAJNOVIJE VIJESTI

X