Izbornik
Zaštita potrošača

Svjetski je dan prava potrošača

Svjetski dan prava potrošača obilježava se svakog 15. ožujka s ciljem promicanja i poštivanja temeljnih prava svih potrošača. Četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga su: pravo na sigurnost roba i usluga, pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, pravo na izbor roba i usluga i pravo potrošača da se čuje njihov glas.  U srpnju 2004. godine Europska unija je redefinirala osam univerzalnih prava potrošača u deset praktičnijih i tržišno provodljivijih temeljnih načela politike zaštite potrošača.

Svjetski dan prava potrošača svake godine aktualizira raspravu o pitanjima i problemima vezanim uz područje zaštite potrošača. Europska komisija svake dvije godine provodi istraživanje tzv. „Potrošački semafor“ na istom uzorku građana s istim pitanjima za sve zemlje članice EU, a ispituju se i potrošači i trgovci. „Rezultati istraživanja što se tiče Republike Hrvatske su poražavajući.“ – kazala je predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP) Ana Knežević.

„U Europsku uniju Hrvatska je ušla 2013. godine, a u prvo istraživanje smo ušli 2015. godine. Tada smo od 28 zemalja članica bili na posljednjem mjestu i to po: informiranosti i educiranosti potrošača, po zaštiti njihovih prava te po povjerenju u javne institucija. Na posljednjem mjestu su bili i naši trgovci i to zbog općeg nepoznavanja potrošačkih prava. Sljedeće istraživanje bilo je 2017. godine, rezultati su bili jednako poražavajući, a na začelju smo bili i 2019. godine.“ – naglašava Knežević.

Iako je u četverogodišnjem Nacionalnom programu za zaštitu potrošača iz 2015. godine navedeno, kako će se u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja, u nastavne programe osnovnih i srednjih škola te fakulteta uvrstiti edukacija o pravima potrošača, ističe Knežević, do sada po tom pitanju nije bilo pomaka. Uskoro bi trebali biti predstavljeni i rezultati istraživanja provedenog 2021. godine, a Knežević ističe kako, nažalost, ne očekuje bolje rezultate u odnosu na prethodne godine.

„Naša Udruga godišnje da negdje oko 6.500 tisuća savjeta i mogu reći da ljudi znaju jako malo, a trgovci još i manje. Trgovci onda po svom određenju nastoje prevaliti sve na potrošača. Ako treba popraviti – neće popravljati, ako treba zamijeniti – odbijaju zamjenu proizvoda. Često bude „nemate pravo na ovo, nemate pravo na ono“, a potrošač neuk, ne zna te ih većina to prihvati kao činjenicu i ništa ne poduzima kako bi ostvarili svoja prava. Moram istaknuti i ovo. Prema istraživanju koje je prije nekoliko godina radila GFK agencija od 100 potrošača u Hrvatskoj koji imaju probleme – samo se četiri žale, a od 100 potrošača u Njemačkoj – samo se četiri NE žale.“

Udruga se trudi educirati potrošače o njihovim pravima te ih potaknuti da svoja prava pokušavaju i ostvariti. „Pokušavamo potrošače educirati i potaknuti da se, ukoliko imamo problema, svi moramo žaliti i prigovarati jer tako stvaramo taj lanac. Dakle, mi se žalimo trgovcu, on zatim obavještava proizvođača, a onda će on vidjeti da je proizvodnja loša. Na primjeru bi to izgledalo ovako: Kupljeni laptop se pokvario nakon 7 dana. Morate to odmah prijaviti trgovcu, a ne slati ga na servis. Tražite novi proizvod, a onda će ga trgovac vratiti proizvođaču. Dakle, potrošači su regulatori tržišta. Kada bi se potrošači borili za svoja prava tada bi i situacija na tržištu bila drugačija i proizvodi bi bili znatno kvalitetniji.„ – poručila je Knežević.

Podsjetimo, od 1. siječnja, ali i tijekom 2022. godine, poduzetnike i građane očekuju brojne promjene i novosti u svakodnevnoj praksi. U pitanju su novosti u reklamacijskom postupku te kod sniženja i svih mogućih akcija odnosno načinu isticanja cijena proizvoda.


 

Monika Perlic

Monika Perlic

Monika Perlić, novo je mlado lice u programu Petrinjskog radija. Radijsko iskustvo stjecala je na drugim radio postajama, a od sada ju svakodnevno možete slušati u našem programu. Zguštati će s vama prvu jutarnju kavu ili vam poslijepodnevne sate učiniti opuštenijima, nasmijavati vas te podijeliti s vama i zanimljivosti i sve važne informacije.

NAJNOVIJE VIJESTI

X