tadijaupshiftnaslov

Tri tima Osnovne škole Dragutina Tadijanovića izborila financijsku i mentorsku podršku u sklopu projekta „UPSHIFT za mlade u SMŽ“

PETRINJA – Od studenog 2023. do ožujka 2024. godine, Udruga IKS provodila je projekt„UPSHIFT za mlade u SMŽ“, financijski podržan sredstvima UNICEF-a Hrvatska.

Adolescenti i mladi danas se susreću s mnogim izazovima koji će utjecati na njihovu budućnost, poput klimatskih promjena, pitanja očuvanja mentalnog zdravlja, prava na kvalitetno obrazovanje, suzbijanja širenja lažnih vijesti tijekom infodemije te mnogih drugih, mladima bitnih tema. Cilj ovog projekta je potaknuti adolescente i mlade od 13 do 19 godina da prepoznaju izazove kao prilike i samostalno kreiraju pozitivne promjene u društvu dok im u provođenju ideje poboljšanja lokalne zajednice pomažu stručni mentori.

U projektu su sudjelovale osnovne i srednje škole s područja Sisačko-moslavačke županije. Mladi su imali priliku sami detektirati neki od problema s kojima se susreću u svojoj lokalnoj zajednici te ponuditi konkretan prijedlog kako ga žele riješiti. Sami su okupljali svoje timove od tri do pet članova, a timovi koji su najbolje opisali problem i svoju motivaciju za njegovo rješavanje, dobili su priliku sudjelovati na besplatnim trodnevnim UPSHIFT radionicama. Održana su dva kruga takvih radionica, (u svakom je sudjelovalo desetak timova), na kojima su učenici, uz mentorsku podršku, razrađivali svoje ideje, stječući nove vještine i znanja za analiziranje i rješavanje konkretnih problema. U konačnici, 11 učeničkih timova koji su se istaknuli svojim projektnim prijedlozima, uz mentorsku, osvojilo je i financijsku podršku od po tisuću eura za realizaciju svoje ideje.

Osnovna škola Dragutina Tadijanovića iz Petrinje sudjelovala je u ovom projektu sa 7 učeničkih timova od kojih su tri i nagrađena. U prostoru njihove škole, danas su im službeno predani oprema i materijali neophodni za realizaciju nagrađenih projektnih ideja.

Među dopremljenim stvarima bile su i ogromne lego kocke, a čemu će one poslužiti otkrile su nam Petra Fićur Feenan i Petra Baljak iz 7.a, članice jednog od triju nagrađenih timova ove škole.

„Problem koji je naš tim uočio je to što nemamo neki prostor gdje možemo biti i učiti za sljedeći sat ili pisati zadaću, nego smo u auli gdje zimi često bude i propuh, pa nam bude hladno ili ima puno buke. Puno smo razmišljale i došle smo na ideju da napravimo neki prostor gdje lakše možemo učiti bez buke i raditi zadaću. Dogovorili smo se s domarom i odlučili da su plastične kocke najbolje rješenje. Napravit ćemo jedan zid s tim kockama koje ćemo kasnije moći pomaknuti, jer zasad će prostorija biti tu dolje, ali kad se studenti odsele, onda ćemo to premjestiti gore. U taj prostor će moći dolaziti svi učenici. Tamo će moći učiti, raditi zadaću ili se igrati, a i učitelji će moći tamo imati informacije“, ispričale su u ime svog tima imenjakinje Petre.

Zajedno s članovima i volonterima Udruge IKS, opremu i materijale nagrađenim timovima i ravnatelju škole Davoru Miholjeviću uručila je Tamara Jovičić, izvršna direktorica Udruge IKS.

„UPSHIFT je program koji inače provodi UNICEF i provodi se i u drugim županijama. Ovo je bilo prvi put da se provodi u našoj županiji, dakle „UPSHIFT za mlade u Sisačko-moslavačkoj županiji“. Kroz dvije trodnevne edukativne radionice bilo je uključeno 11 nagrađenih timova u kojima je sudjelovalo stotinjak djece. Osnovna škola Dragutina Tadijanovića sudjelovala je u oba termina održavanja radionica sa sedam učeničkih timova koji su se natjecali, od kojih su tri dobila financijsku podršku u iznosu od 1000 eura. Ono što je jako važno je zapravo sam pristup, metodologija rada koja je uključila cijeli proces – od identifikacije problema u zajednici, od toga da su djeca sama radila na tome što njih najviše dira i što su njihovi problemi unutar školskih zajednica do mogućeg rješenja. Svi su projektni prijedlozi zapravo bili divni i stvarno jako puno rada i vremena su djeca u njih uložila“, rekla je Jovičić.

Nešto više rekla je i o samim projektnim prijedlozima učenika Osnovne škole Dragutina Tadijanovića koji su osvojili nagrade.

„Jedan od nagrađenih timova predložio je rješenje kako iskoristiti višak školske hrane kako ne bi završio na otpadu, dakle reciklažom ostataka hrane koja će se odvijati naknadno naravno i uz pomoć drugih volontera. Jedan dio rješenja je reciklaža, a drugi prerada, recimo kruški, jabuka, banana i ostalog sušenjem, zbog čega je u sklopu projekta i 1000 eura nabavljen dehidrator u kojem će se to odvijati, plus sva ostala sredstva potrebna za rezanje, pranje, kapice, rukavice i sve ostalo što im je potrebno.

Drugi tim je odlučio dati svoj doprinos u organizaciji i uređenju prostora, svojevrsnog dnevnog boravka unutar škole gdje su, uz suglasnost ravnatelja, dobili i dio nekadašnje dežurnice. Kako bi napravili pregrade za dnevni boravak, nabavili smo ove krasne lego kockice, plastične, dimenzija 30 x15x15 cm. Kao što smo nekad i sami kao djeca slagali kockice, tako će sada učenici od ovih većih kocki sagraditi zid, odnosno pregradu za prostor dnevnog boravka, a nabavili smo i neke društvene igre koje će u njemu moći zajedno igrati.

Treći tim koji nažalost danas nije mogao biti s nama jer su, čini mi se, na izletu, istaknuo je temu spolnog odgoja, tako su je i nazvali, dakle još uvijek možda tabu tema, ali ju mladi percipiraju kao važnu, gdje su kao probleme identificirali prerano stupanje u veze, neželjene trudnoće i slično. Sa svojom mentoricom sljedeći tjedan imaju ponovno sastanak o organiziranju edukativnih radionica, mislim nekih 5 ili 6 u nizu, na koje će pozvati stručnjake u temi, uključujući i neke profesore i nastavnike iz škole.“

Uskoro će, najavila je Jovičić, posjetiti i ostale škole čiji su timovi nagrađeni.

„Idući tjedan imamo i školu „Viktorovac“ u Sisku koja će zapravo opremati ambulante, jer su medicinari sudjelovali u projektu, pa onda imamo Srednju školu Novska koja radi na izradi ormara za razmjenu knjiga koji će biti otvoren svima u zajednici, a k tome provode i računalnu obuku za starije osobe. Sve u svemu jedna jako divna priča i nadam se da su ovime najviše zapravo dobila djeca jer su, kao što sam rekla, imala priliku proći cijeli proces  – od identifikacije problema, ciljanih skupina, korisnika, svih nekakvih ključnih dionika u zajednici koji na taj problem mogu utjecati, koji mogu pomoći. Istraživali su tržište, radili troškovnike, čak su imali priliku „pitchirati“ svoje ideje (uvjeriti, nagovarati nekoga na nešto, zagovarati neku ideju i sl.), to je recimo neka nova terminologija koja primjerice u biznisu puno znači. Imaš minutu u kojoj predstavljaš ideju i lobiraš za novce. Ovdje su djeca imala pet minuta za to i stvarno su se divno pripremila. Nadam se da će biti prilika da snimljeni materijal s tih učeničkih „pitchinga“ nekako sjedinimo i pokažemo svima“, rekla je izvršna direktorica Udruge IKS.

Apelirala je na kraju na sve sugrađane da podrže inicijative mladih, jer kako kaže: „To nisu problemi koje djeca rješavaju samo sebi, nego su to problemi koji se tiču i druge djece i budućih naraštaja i svih nas. Bilo bi super da im se u ovakvim inicijativama pridruže i roditelji i susjedi i gradske službe koje mogu, primjerice kad provode akcije čišćenja okoliša od ilegalnih odlagališta. Bilo koja njihova inicijativa je hvale vrijedna, tako da, Petrinjci i Petrinjke, pridružite im se, podržite ih da djeca zaista dobiju osjećaj prepoznavanja u zajednici i priznanja njihovog truda oko nečega u što su se dali i puno truda uložili“.

Slađana Marković

Slađana Marković

Dugogodišnja novinarka i radijska voditeljica s bogatim iskustvom u ovom poslu, što potvrđuju i brojne nagrade struke. Osim što je u novoj redakciji zadužena za novinarski dio posla, uskoro će slušatelji Petrinjskog radija moći uživati i u njezinom glasu u našem radijskom eteru.

NAJNOVIJE VIJESTI

X