kupnjauniverzalna

I to je život o kompulzivnom kupovanju

U današnjoj emisiji I to je život Petrinjskog radija razgovarat ćemo o pretjeranoj – kompulzivnoj kupovini s našom stalnom suradnicom dr. sc. Dašom Poredoš Lavor.

EMISIJA : I to je život

DATUM : 19.travnja 2024.godine

TEMA : Kompulzivna kupovina

Poštovane slušateljice i slušatelji Petrinjskog radija dobar dan i dobro došli u ovotjednu emisiju I to je život. U današnjoj emisiji I to je život Petrinjskog radija razgovarat ćemo o pretjeranoj – kompulzivnoj kupovini s našom stalnom suradnicom dr. sc. Dašom Poredoš Lavor.

Mario: Alkoholičari će, primjerice, biti svjesni činjenice da moraju paziti na konzumaciju alkohola i svoje ponašanje. Ali što je s kompulzivnim potrošačima?

Daša: Sve su to poremećaji kontrole poriva koji dovode do stvaranja ovisnosti. Navike kupovanja kompulzivnih potrošača imaju tendenciju proći “ispod radara”, osobito u sezoni u kojoj čak i uobičajeni potrošači troše kao da ne postoji sutra. Stoga se događa da se kompulzivni potrošači lakše upuštaju i lakše skrivaju svoje problematično ponašanje.

Mario: Spomenuli ste da je kompulzivno kupovanje ovisnost. Možemo li reći da je to ovisnost bez droga u onom klasičnom smislu?

Daša: Konzumiranje opojnih droga, alkoholizam i pušenje pružaju jasnu sliku fizičke i psihičke ovisnosti, no sve je više argumenata da mnoga druga ponašanja, poput kockanja, nekontrolirana seksualnog promiskuiteta, opsjednutosti (hrana, sport, internet, posao, religiozne sekte i slično), kupovanja praćenog kompulzivnim ponašanjem i slična, sadrže i patološka obilježja ovisnosti. Pogođeni pojedinci pokazivat će slične simptome. Tako će ovisnici o drogama i drugim opijatima pokazivati trenutačni osjećaj olakšanja i ugode pri uzimanju takvih tvari i gubljenje kontrole, jednako kao što će i patološki igrači prilikom klađenja, kockari u trenutku kockanja ili oni tijekom šopinga gubiti kontrolu pri obuzdavanju poriva za repetitivnim ponavljanjem užitka, te doživjeti zadovoljstvo i ugodu pri svakom tom činu. Takve ovisnosti često se društveno marginaliziraju i ne pridaje im se ni izdaleka značenje kao toksikomaniji, a zauzimaju jednako važno mjesto u životu ovisnika kao i ovisnost o drogama. Praćene kompulzivnim ponašanjem, takve ovisnosti odraz su urbanog života u kojem brzina življenja, svakodnevni stresovi, težnja za zaradom, uspjehom, popularnošću i generalna težnja za većim i boljim, produbljuju jaz između biološke i psihološke prirode čovjeka i njegovih vitalnih potreba.

Mario: Pojasnimo sada pojam kompulzivno kupovanje. 

Daša: Svakodnevni konzumerizam trebamo razlikovati od preokupiranosti kupnjom koja, prisutna često i u “zdravih” pojedinaca – misli drži usmjerene na trošenje i kupovinu, čak i nekoliko sati dnevno.

Ovisnost o kupnji često se smatra vrstom opsesivno-kompulzivnog poremećaja. Drugi naziv za kompulzivno kupovanje je oniomania, od grčkih riječi onios = za prodaju i mania = neumjerenost, ludost. Takvi su pojedinci zaokupljeni kupovinom i trošenjem, te doživljavaju različite osjećaje zadovoljstva pri samom činu kupovine. Razvijaju misli, poticaje i preokupacije koje ih unaprijed pripremaju za trošenje. Negativne emocije depresije, anksioznosti, dosade, samokritičnosti i ljutnje često se navode kao glavni izvor podrijetla poremećaja kompulzivnog kupovanja, a euforija i olakšanje koji se događaju pri kupovini najčešće se navode kao posljedice istog poremećaja. Tako će osobe koje pate od kompulzivnog kupovanja često imati i neki od poremećaja raspoloženja ili anksioznih poremećaja (primjerice depresija, bipolarni afektivni poremećaj – osobito manična faza, anksiozno-depresivni poremećaj), kao i poremećaj osobnosti ili hranjenja. Neposredno uoči kupnje potrošači izvještavaju o tjeskobi, čija razina opada pri samom činu kupnje. Vrlo je teško označiti osobu kao ovisnika o kupnji, osobito ako je riječ o čistom zadovoljstvu osobe koja je zaradila novac. Nekontrolirano kupovanje u smislu ovisnosti odnosi se na kompulzivnu zanesenost kupovanjem radi ublažavanja emocionalnog stanja u kojem se osoba nalazi. Takve će osobe često imati osjećaj niskog samopouzdanja, te im kupovanje služi da to pokušaju promijeniti.

Mario: Kakva su iskustva, što ljudi kompulzivnom kupovinom pokušavaju postići?

Daša: Nažalost, ono što kompulzivni potrošači zapravo pokušavaju kupiti jest sreća. Oni se žele svidjeti i žele biti cijenjeni, a da se pritom ne osjećaju depresivno ili uznemireno. Nije bitno koliko novca takvi potrošači imaju i koliko su uspješni; oni se osjećaju prazni iznutra te koriste kupnju kako bi popunili emocionalnu prazninu.

Dodatan problem često stvaraju i mediji, koji nameću želje ispred potreba – i reklamama diktiraju što se treba kupiti.

Mario: Postoje li određeni znakovi upozorenja po kojima se može zaključiti da se moguće rado i riziku kompulzivne kupovine?  

Daša: Ako sumnjate da vi ili osoba do koje vam je stalo možda imate problem s kompulzivnom kupovinom, potražite neke od ovih znakova upozorenja:

Trošenje iznad vlastitog budžeta – osoba s navedenim problemom neće razumjeti potrebu da bi trebala ograničiti potrošnju. Često njezina potrošnja prelazi prihode. Preokupiranost financijama, ratama i karticama jedan je od važnih znakova.

Prinudna kupnja – osoba namjerava kupiti nove hlače, ali na kraju kupi još i vestu, cipele i kaput. Tu se ubraja i kupovanje stvari koje se nikad ne koriste, kao i odjeće na kojoj dulje vrijeme visi etiketa.

Kronični problem – mnogi će previše trošiti npr. Božić, Novu godinu ili godišnji odmor – ali ne znači da odmah imaju problem. To postaje problem kad se prekomjerno trošenje javlja tijekom cijele godine, a osoba se u velikoj mjeri oslanja na plaćanje ratama i odlazak u minus za održavanje svojih navika.

Skrivanje problema – ljudi s ovisnošću o kupovini nastojat će sakriti od drugih što su kupili ili se koristiti “tajnim” kreditnim karticama (za koje, primjerice, ne zna partner ili roditelj). Kupovat će putem interneta, gdje ih nitko ne može vidjeti.

Pogoršanje odnosa – osoba će potrošiti puno vremena na kupovinu, umjesto njegovanja ili održavanja odnosa s obitelji ili važnim drugim osobama. Kako bi sakrila problem, može se povući emocionalno i fizički. Moguće je da s vremenom prekomjerno trošenje izazove probleme sa supružnikom i ostatkom obitelji; mogli bi obećati da neće više trošiti, pa to obećanje prekršiti.

Osjećaji – osjećaj euforije pomiješan s tjeskobom tijekom kupovanja jedan je od uobičajenih znakova. Tijekom kupovine se osjećate kao da nekažnjeno prolazite radeći nešto zabranjeno, što je učestalo praćeno osjećajem krivnje i kajanja nakon što je kupnja obavljena. 

Mario: Kako se oduprijeti kompulzivnoj kupovini? 

Daša: Unaprijed si postavite jasne granice o količini novca koju planirate potrošiti na kupnju darova za druge za neku prigodu, a koliko planirate potrošiti na sebe.

Ne prihvaćajte bilo koju “savršenu” reprezentaciju koju vam nude mediji, institucije ili drugi ljudi. Smanjite očekivanja i predodžbu o tome kako bi trebali izgledati s obzirom na modne trendove – nego uživajte u svakom trenutku najbolje što možete.

Uključite se u darivanje drugima kroz neprofitne organizacije, volontiranje u dobrotvornim ustanovama, s napuštenim životinjama ili osobno s ljudima slabijega imovinskog stanja.

Za kupnju koristite gotovinu ili debitnu karticu, a kreditne kartice ostavite kod kuće. Na taj način trošite ono što imate, a ne ono što tek morate vratiti kartičnoj kući. Na debitnoj kartici zabranite odlazak “u minus” ili ga ograničite u skladu s potrebama svakodnevnog života (a koji ne uključuje trošenje na nepotrebne stvari).

Ako osjetite potrebu za razgledavanjem izloga, učinite to nakon radnih sati.

Izbjegavajte ići u kupnju sami. Povedite dobrog prijatelja ili člana obitelji kojeg ćete zamoliti da vaše trošenje drži pod kontrolom. To nije znak slabosti nego jednostavno znači da se poznajete dovoljno dobro i priznajete problem.

Sljedeći put kad uđete u dućan, uzmite trenutak za razmišljanje o glazbi koja svira u pozadini. Ako vam glazbe podiže raspoloženje, budite oprezni. Sretnije raspoloženje moglo bi nerealno poboljšati vaš dojam koji imate o robi u dućanu i uzrokovati velikodušnije trošenje.

Imajte na umu da marketing ima za cilj samo veću potrošnju nepromišljenih konzumenata. To se uopće ne radi o podmirenju potreba, nego o poticanju želja. Svaka sentimentalna reklama, smiješna dosjetka, darovne kartice te atraktivni oglasi služe isključivo da nagovore javnost na kupnju njihovih proizvoda. Tvrtke troše velike svote novca za ostvarivanje svojih financijskih planova i nemaju grižnju savjesti što govore ljudima da kupe ono što im zapravo ne treba.

Poštovane slušateljice i slušatelji Petrinjskog radija bila je ovo još jedna emisija I to je život. Ponovno smo zajedno za sedam dana na istom mjestu i u isto vrijeme, do tada, ostanite i dalje uz Petrinjski radio. Srdačan pozdrav.

Mario Gršić

Mario Gršić

Svoj put na Petrinjskom radiju počinje 2009.godine kada prvotno započinje rad u ovom mediju putem Student servisa, a u stalni radni odnos primljen je 2014.godine. Od tada je osim u radijskom eteru i na novinarskim terenima te uređuje i vodi nekoliko emisija. Direktor Petrinjskog radija postaje 2016.godine.

NAJNOVIJE VIJESTI

X