Izbornik
uhvatiritamnaslov

„Uhvati ritam“ u OŠ „Mate Lovraka“ Petrinja i doznaj više o „glinofonu“

PETRINJA – Nakon prošlogodišnjeg, uspješno provedenog projekta Slikaj, sviraj, stvaraj, Osnovna škola Mate Lovraka Petrinja i ove godine nastavlja s antistresnim kreativnim radionicama u svrhu poticanja darovitih učenika na slobodu i neovisnost u izražavanju kroz glazbu i likovno stvaralaštvo. Ove godine, likovne i glazbene radionice organiziraju u sklopu novog umjetničkog projekta Uhvati ritam, za koji su im, na natječaju Ministarstva znanosti i obrazovanja, odobrena sredstva u iznosu od 1.398, 81 eura.

I ovaj put projekt su zajedno osmislile Pina Žilić, učiteljica glazbene kulture i Ivana Švragulja, učiteljica likovne kulture u ovoj školi.

„U nekoj umjetničkoj sinergiji s kolegicom Ivanom Švraguljom i našom ravnateljicom, u školi stalno smišljamo neke kreativne projekte. Tako smo se i ovaj put prijavili na natječaj Ministarstva znanosti i obrazovanja i oni su nam odobrili naš projekt koji se zove „Uhvati ritam – antistresne kreativne radionice“. Radionice su namijenjene učenicima koji su zainteresirani i potencijalno daroviti iz umjetničkog područja, znači likovnog i glazbenog. Tako ćemo i ove godine s njima posebno raditi i poticati njihov talent. Znate da u Petrinji nemamo baš puno sadržaja, tako da smo stvarno željele, bez obzira na iznos odobrenog projekta, priuštiti to učenicima, jer su mnogi od njih sudjelovali i prošle godine u projektu „Slikaj, sviraj, stvaraj“ koji je bio sličan, a opet drugačiji i zaista im je to otvorilo neke nove vidike“, kaže Pina Žilić.

Njezina kolegica Ivana Švragulja ističe kako je važno da djeca, osim što imaju priliku naučiti nešto novo, svoje kreativne potencijale mogu osloboditi u opuštenoj atmosferi, bez stresa.

„Uvijek je nešto novo, uvijek je nešto izazov, pa i kad radimo kroz tehnike koje su djeci već poznate, opet ima različitih načina pristupa obradi toga. Prošle godine im je bila prilika, većini djece koja su recimo sudjelovala na likovnim radionicama, da rade s profesionalnim akrilnim bojama na profesionalnim platnima za slikanje akrilnim bojama. Dogodilo se i par odličnih suradnji, pa je tu bila i izložba „Život uz Kupu“ koja je izvrsno poslužila kao motiv djeci za radove koji će nastati. Bilo je fantastično. Zaista, to je uživancija kad oni postave štafelaj pred sebe i budu pravi slikari, to opuštanje i smijeh, što je bio i cilj svega, da bude antistresno, da bude opuštajuće“.

Da učenici rado sudjeluju u ovakvim projektima i vesele se novima, potvrđuju i polaznice prošlogodišnjih radionica. Nika Orlović, sada učenica 6. razreda, lani je pohađala glazbene radionice.

„Najzanimljivije mi je bilo to što smo upoznali neke nove instrumente. Otkrivali smo kako se sviraju, koje tonove imaju, kako zvuče, kako čitamo note i još puno drugih stvari. Meni se najviše svidio klavir. Mi bi se na radionicama okupili i profesorica je pitala što želimo svirati. Svatko je npr. mogao predložiti jednu pjesmu, a onda bi profesorica našla note i dala nam da sviramo. Pokazala nam je kako to ide, koje tipke na klaviru trebamo pritiskati ili koje akorde odsvirati na ukuleleu. Jako mi se svidjelo i želim i ove godine ići na radionice“, kaže Nika.

Lorena Knežević, učenica 7. razreda, prošle je godine sudjelovala u likovnim radionicama.

„Voljela sam crtati još kao mala, stalno sam nešto crtala, baš me je to zanimalo, pa sam odlučila ići na likovne radionice. Bilo mi je zanimljivo. Išla sam s prijateljicom. Obje nas je to zanimalo, pa smo krenule zajedno. Ja sam slikala motiv Petrinjčice s čamcem. Prvi put smo radili s akrilnim bojama. Meni se čini da je lakše raditi s temperom. Svidjelo mi se na kraju, kad smo se svi spojili i oni koji su išli na likovne i oni koji su išli na glazbene radionice i zajedno se družili uz glazbu i slikanje“, kaže Lorena koja i ove godine želi sudjelovati na likovnim radionicama.

Na radionice ponovno želi ići i Patricia Kolovica, učenica 6. razreda. Ona je lani pohađala glazbenu radionicu.

„Bilo mi je to nešto malo novo, nešto drugačije. Voljela sam svirati klavir, to mi je bio najdraži instrument. Uvijek sam mami govorila da želim svirati klavir i kad me je prvi put profesorica pitala želim li ići na glazbene radionice, odmah sam rekla da, zato što volim glazbu i volim svirati. Ići ću i ove godine na radionice. Nadam se da ćemo nešto novo isprobavati i mislim da će biti super, kao i prošle godine.”

Upravo pozitivne reakcije učenika na prošlogodišnji projekt, motivirale su njihove učiteljice da osmisle i ovogodišnji projekt „Uhvati ritam“. Glazbene radionice pod vodstvom Pine Žilić, obuhvatit će ovaj put sviranje ritamskih obrazaca na različitim udaraljkama Orffovog instrumentarija. Likovne radionice pod vodstvom Ivane Švragulje, bit će kreativne lončarske radionice na kojima će učenici stvarati u prirodnom materijalu – glini, po kojoj je poznat i naš petrinjski kraj.

„Ove godine nam se projekt zove Uhvati ritam, što znači da ćemo u glazbenim radionicama više posvetiti pažnju upravo glazbalima na kojima ćemo bolje improvizirati ritam, a to su udaraljke, iako ćemo naravno dati učenicima na volju da sviraju i druge instrumente poput klavira, ukulelea i zapravo svega što nam je dostupno. Projekt nam je omogućio i da kupimo neke instrumente, što je izvrsno. Prošle godine smo kupili digitalni pijanino i zvučnik s mikrofonom, a ove godine ćemo kupiti različite udaraljke i to posebne udaraljke na kojima ćemo moći učiti svirati bez teoretskog znanja glazbenog. Znači, svirat ćemo po bojama, po brojevima i po osjećaju“, objasnila je Pina Žilić, voditeljica glazbenih radionica.

Za razliku od prošle godine kada su imali priliku slikati s akrilnim bojama, ove godine polaznici likovnih radionica istraživat će medij gline. Kroz rad s glinom, na kreativan i originalan način pokušat će povezati dva područja – likovno i glazbeno. Kako su to zamislili, otkrila je voditeljica likovnih radionica, Ivana Švragulja:

„Na likovnim radionicama ćemo nastaviti jedan davno začet projekt Učeničke zadruge „Lovreki“, kada smo na Smotri učeničkih zadruga predstavili „Vesele vrtne zvončiće“. Svako je dijete napravilo svoj zvončić, a ovisno i o temperaturi pečenja, svaki je proizvodio  drugačiji zvuk. Već tad sam s Pinom pričala kako bi bilo zgodno napraviti nekakav instrumentić poput tih veselih vrtnih zvončića. Sad smo odlučili upravo integrirati ta dva područja – glazbeno i likovno, tako što ćemo raditi prvi petrinjski autohtoni instrument koji će se zvati GLINOFON! Već sad su zadrugari počeli pomalo istraživati – ispeći ćemo par vrsta gline da vidimo koja glina i kakva debljina gline proizvodi kakav zvuk. Onda krećemo u potpuno istraživanje raznih vrsta gline kroz ovaj projekt – petrinjska glina, neke kupovne gline -sad su nam omogućene i neke skuplje vrste gline, mada je nama petrinjska glina nekako uvijek favorit u izboru. Možda je to i zbog mene, jer ja volim opip te „masnoće“ petrinjske gline, nijedna glina koju sam ja probala nema tu podatnost pod rukom. Sve to traži stvarno jednu jako dobro razvijenu motoriku, ali traži i planiranje unaprijed, jer će se neki od dijelova za taj budući instrument prvo morati krojiti, a za to je potrebno i znanje iz geometrije. Nije to samo tako. Probat ćemo izvući i na kolu nešto. Vidjet ćemo koliko će prstići moći izvući dužinu cijevi. Već sad klinci predlažu – mogli bismo na ovom, mogli bismo na onom, a i kolegica Pina je počela istraživati nešto s „ražnjićima“. Mislim da će ovo biti jako, jako interesantno. Svakako će nastati nešto zanimljivo. Probat ćemo na kraju složiti da to bude glazbalo poput metalofona recimo, na kojem kad se lupka po različitoj debljini i različitoj dužini metalnih pločica se dobiva drukčiji zvuk, a mi ćemo to probati napraviti s glinenim cijevima. Sigurna sam da će biti interesantno. Djeca će se družiti, igrat će se u blatu i što ima ljepše! Još ako stvarno uspijemo dobiti instrument kako smo mi zamislile, to će biti stvarno nešto fantastično“, kaže učiteljica Ivana.

Podršku u ovim aktivnostima, daje im i ravnateljica njihove škole Ankica Krnjajić Magdić.

„Nadam se da će ovakvi projekti postati tradicija. Kolegice Pina i Ivana su prošle godine, ne zapalile iskru, nego žar u našim učenicima za glazbenom umjetnošću, za likovnom umjetnošću. Puno je djece sudjelovalo i to su uglavnom djeca koja ne idu u glazbenu školu, koja ne pohađaju nekakve likovne radionice izvan ove škole, tako da je posebno zadovoljstvo vidjeti ih s kojim veseljem oni dolaze nešto novo naučiti, biti kreativni i maštoviti. Tko zna, možda se u njima kriju neki novi umjetnici, petrinjski umjetnici“, kaže ravnateljica.

Projekt „Uhvati ritam-antistresne kreativne radionice“ namijenjen je poticanju darovitih učenika od 4. do 8. razreda. Provodit će se u ovoj školskoj godini kroz četiri glazbene dvosatne radionice, četiri likovne dvosatne radionice te jednu zajedničku radionicu polaznika obiju radionica koja je zamišljena u vidu likovno – glazbene kolonije u trajanju od najmanje tri sata. Za polaznike, radionice su besplatne, a u projekt će ove godine biti uključeni i učenici produženog boravka s njihovim učiteljicama: Anamariom Glatki, Nikolinom Furlan-Sučec i Zdenkom Gašparić Baniček.

Po završetku radionica bit će organizirano selektiranje radova, a učenici će upoznati i protokol postavljanja izložbe uz stručno vodstvo povjesničarke umjetnosti. Konac radionica je u postavljanju i otvaranju izložbi u prostoru škole, promoviranje kroz kratki video uradak o aktivnostima koji će biti prezentiran na službenim stranicama škole i u lokalnim medijima. Završni događaj bit će organiziran u Edukativno prezentacijskom centru Natura SMŽ koji im je jedan od partnera u projektu.

„I u ovom projektu ćemo naravno ostvariti suradnju s našim  partnerima, a ove godine su to: Natura SMŽ – edukativno prezentacijski centar, Kulturno-povijesni centar SMŽ i Otvoreni keramički atelje Petrinja. S Otvorenim keramičkim ateljeom smo već ostvarile suradnju. Kolegica i ja smo išle na edukativne radionice kako bi i same što više upoznale materijal gline, jer ona se zaista neobično „ponaša“ i o različitim vrstama gline ne možete naučiti samo iz knjige. To se zaista morate otići educirati. Ove godine ćemo završnu priredbu imati u Edukativno-prezentacijskom centru Natura SMŽ. On nam je zaista blizu i otvoren je za teme povezane s prirodom, a naša tema ove godine ima i ekološki karakter i učimo o tom elementu zemlji, o našoj petrinjskoj glini. Gospođa Martina Mladenović, muzeologinja iz Kulturno-povijesnog centra Sisačko-moslavačke županije će nam pomoći u organizaciji izložbe. Ona je s nama surađivala i u prošlom projektu i jako se dobro snalazi s djecom, tako da se veselimo i suradnji s njom“, kaže Pina Žilić.

Osim projekta „Uhvati ritam“, Osnovna škola „Mate Lovraka“ provest će i projekt „Izrada i razvoj videoigara”

„Još jedan projekt nam je prošao na natječaju Ministarstva znanosti i obrazovanja. To je projekt „Izrada i razvoj videoigara“. Voditeljica tog projekta bit će kolegica tehničkog i informatike Andrea Galijan Pucović. Ona će s darovitim učenicima izrađivati video igre, razvijati njihovu maštu, kreativnost i logičko razmišljanje. Vrijednost tog projekta je nešto malo više od 900 eura“, otkrila je ravnateljica OŠ „Mate Lovraka“ Ankica Krnjajić Magdić.

 

 

Slađana Marković

Slađana Marković

Dugogodišnja novinarka i radijska voditeljica s bogatim iskustvom u ovom poslu, što potvrđuju i brojne nagrade struke. Osim što je u novoj redakciji zadužena za novinarski dio posla, uskoro će slušatelji Petrinjskog radija moći uživati i u njezinom glasu u našem radijskom eteru.

NAJNOVIJE VIJESTI

X